blog 4

3 februari 2018 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Hallo allemaal 👭👬👫👫👬👭oftewel Bon Dia (goedemorgen) Bon Tardi (goedemiddag) Bon Nochi (goedenavond) het is maar wanneer jullie het lezen!!!💻📱
Wat een weer de afgelopen dagen, felle en korte hoosbuien met veel wind. Het gevolg dat de weg van het huis tot aan de hoofdweg een modderpoel is. Je ziet nu bijna de kuilen niet meer en nu maar hopen dat ik niet onderuit en op mijn bakkes ga.
Ik heb geen spatbord op mijn mountainbike, dus ik ben genoodzaakt mijn opoefiets van stal te halen, anders kom ik wel heel erg onder de modder aan op school of elders en ik zie er al niet uit door al dat gezweet.

De crocksflatjes" dan maar aan de voeten, want die kan ik zo onder de kraan afspoelen als dat nodig mocht zijn.
Ik heb wel mijn grote groene laarzen meegenomen, maar niet de kleine zwarten. En om nu meteen die eersten aan te trekken leek mij wat overdreven.
Het was een hele belevenis en kwam ik 45 minuten later aan op mijn afspraak met mijn nieuwe collega voor groep 8 bij hem thuis. Prachtig gelegen huis, ruime kamer en  3 slaapkamers met een eenvoudige douche, erg mooie divers beplante tuin en zwembadje! Zoiets kun jij je eigen maken. Hij had in de  voortuin een enorme stenen leeuw met opengesperde bek en de tanden bloot staan, bij de ingang. Net iets van de Efteling. Het was van de huiseigenaar, maar om huurder het nu te laten weghalen. het zat hem ook niet in de weg.
Veel lokale mensen waren er als de dood voor en mede het huis om er naar binnen te gaan totdat ze de aardige huurders hadden ontmoet. Het huis er tegenover stonden van hetzelfde formaat enorme koeien in de tuin. Daar was de eigenaar een ex- directeur van een melkfabriek in Nederland, nam ik maar even aan! De golfkarretjes met toeristen stapten hier dan ook regelmatig uit om foto's te maken.

Zeiknat, de waterdruppels liepen uit mijn rok, haren plat op de kop en een plasje water stond in mijn crocks bij het uitdoen van ze bij de voordeur. Ik had een flink korte douche 🤑over mij heen gekregen, moest een klein klimmetje doen en daar stond het eindresultaat voor Peter zijn neus uit te dampen! De temperatuur was altijd nog 25 graden, terwijl men het hier nu koud vond. Dat was wel weer een aardige bijkomstigheid, voor ons net nieuwkomers is dat zeer aangenaam.
Hier gaat iedereen en zeker met zulk weer met de auto en al helemaal niet op de fiets en dan ook nog op zo'n oud model zonder versnelling of wat dan ook. Een grote handdoek en een heerlijk kop koffie maakt het ongemak gauw voorbij. En de bespreking zittend op een kunststof stoel met handdoek onder het gat, voelde ik me verder prima en vonden Peter en zijn vrouw mij wel dapper en stoer. Nou, ja dan heeft dat ook wel weer wat.

De wind draait hier ook nooit! Dus je weet waar je aan toe bent en je wordt nooit verrast bij ons dat de wind weer tegen je is, terwijl je dat op de heenweg ook altijd had!
Nederlanders met jonge kinderen zeggen ook en zeker als ze hier ook nog zijn geboren: "We moeten gewoon terug naar Nederland, op een gegeven moment in groep 6/7 (zo wie zo i.v.m. het vervolgonderwijs), maar ook dat ze niet zelfstandig zijn!  Ze zijn niks gewend, worden overal met de auto heen gebracht, opgehaald school, sport, vriendjes etc. Totaal geen belevenis ervaring m.b.t. het verkeer. Hier zijn amper stoplichten 🚦en zebrapaden, geen spoorwegovergangen, stoepen etc. En het is in Nederland gewoon veel drukker met al die snelwegen, bus-, trein- en fietsverkeer. 🚲🛣🚗🚎🚌 Veel meer prikkels op allerlei gebied! Ook gewoon de hele leef- en woonomgeving, totaal geen hoogbouw, flats of wat dan ook🏭🏙🏘🕌🏥, hetgeen heel gewoon is voor ons kikkerland! En wat te denken van onze seizoenen, dat kent het jonge grut ook niet echt!!! Dus ook voor deze kinderen een cultuurschok!

Het weekend hebben we ons snorkelset uitgeprobeerd bij de plek "Thousand steps", hetgeen als bekend stond dat daar schildpadden te spotten waren. Ruud zag schildpadden🐢🐢 en ik een blauwe rog. Het snorkelen met dit masker (lijkt benauwd, integendeel) is een ware opluchting, want ik heb alleen maar onprettige ervaringen van jaren geleden met zo'n mondstuk in de mond en zo wiebelige pijp, waarin je moeite moest doen om het boven water te houden of een of andere grapjas stopte steentjes in zo'n pijpje, bah!!!! Dat alles is hierbij niet mogelijk, nee, heel fijn en prachtig om onder water 🐬🐠🐟🐛🐚🐙🦀🐜een kijkje op afstand te nemen. Ik ben meteen benieuwd hoe het duiken dan wel niet moet zijn. Dan zit je er helemaal tussenin en is het spul zo nodig grijpbaar, maar dat is voor later. Ik ga mij eerst hier maar over verwonderen en bewonderen van datgene wat we zien, van vis tot koraal!

Er komt ook meer rust nu in dit mens nu de week er wat meer ingekleurd uitziet en kan ik ontspannen zijn als ik niet weg hoef hier in huis. Zit ik buiten, muziek op en lezen of gewoon iets aan het uitproberen.
Zoals weer het gitaarspelen oppakken. Ik moet het instrument 🎸eerst stemmen en met een stemapparaatje moet het kinderspel zijn. Helaas...niet voor mij, want tijdens de reis hier naar toe zijn de knoppen allemaal flink los gedraaid en soms durf ik niet door te draaien om de juiste toon te krijgen, bang dat de nieuwe snaren knappen.
En uiteraard ook weer wat bij lezen over grepen etc., erg lang geleden dat ik speelde, dus de vingers moeten ook weer even wennen, maar tijd genoeg en niks forceren. Ik sta open voor tips van de deskundigen onder de lezers van onze blog. Denk er wel om:" ik ben nog steeds geen gevorderde speler". 😁 Zal dat ook nooit worden.😁
  Alleen de donderdag moet ik erg vroeg uit de veren en de rest van de week heb ik de eigen keuze. Het begint daardoor allemaal wat lekkerder te voelen en eigen, bij....na net als thuis in Nederland!

Ik ben gevraagd of ik enkele uren, op een ochtend (aan mij de keuze, b.v. maandagochtend) twee kinderen wil begeleiden met de instructie op het gebied van taal en rekenen uit groep 3. De verwerking doen ze dan bij de adjunct-directeur in groep 4, die ook twee dagen voor deze groep staat. Deze kinderen zijn niet te handhaven in een grote groep binnen de klas. De ene jongen spreekt praktisch geen Nederlands en de 2e is een autistische jongen, die teveel prikkels binnen krijgt bij de klassikale instructie. Ik ga er even over nadenken, want het moet niet vol lopen zo'n week. Ik hou jullie op de hoogte.
Oh, ja en ik hou me nog aanbevolen voor de Cd's van Piramide zoals in de vorige blog nr 3 is gevraagd. Ze hebben ze hier niet op school, daar ze de methode niet hebben en de Cd's werden daar alleen bij geleverd.

Danki"" zeggen ze hier voor alle adviezen en tips, die ons via het digitale verkeer bereiken en ja, wij lachen ons helemaal in het rond om de "Luizenmoeders" Zo herkenbaar al die verschillende rollen, die op een meesterlijke manier worden vertolkt, grandioos. De acteur, die de directeur speelt, kende ik van een cabaretierclub en andere rollen, "een droogkloot" (excusez la mote), maar een hele aardige, dat zeker! We kijken soms op de gekste tijden DWDD, Eva Jinek en het Journaal!
We feliciteren 🤗🤗🤗🤗🤗nu nog maar even alle jarigen🎶🎶🎶🎶🍃💐🌹 van de maand februari 🌹💐🍃🎶🎶🎶, het is niet te doen om op tijd te zijn met de felicitaties (ik gaf in de vorige blog reeds de reden daarvan aan), al deed ik dat altijd met veel plezier en het zint mij ook niet helemaal dat het niet kan, maar ja..... Ik probeer het niet via de ouderwetse tante post manier, want dat lukt zo wie zo niet (meer, minstens 10 dagen onderweg), maar wel via een app, mailtje of sms of Messenger. De kalender ligt naast mijn bed bij gebrek aan een plek om op te hangen in het pleetje en een spijker ergens inslaan is uit den boze. Dat vindt de huiseigenaar vast niet een goed plan.
Je hebt hier ook geen lekkere kaartenwinkel, (een winkeltje met toeristische prenten, dan houdt het op)waar je te kust en te keur in kunt kiezen , eveneens ben ik bijna door mijn "prut" heen. Ik ben gewoon verwend daarmee in Nederland!
De brievenbus kleppert en ik zie de postbode met zijn autootje, dus snel even heen en dan douchen, kleden, spullen pakken en op de fiets naar de school  "Kristus Bon Wardenor"  betekent zoiets als "Christus de Goede Hoeder/Waker/Krijger?!"
De fietstocht door blubber en plassen overleeft evenals de opoefiets, maar die ziet er niet uit.
Ik weet niet hoe lang deze trouwe 2 wieler dat volhoudt! Dan toch maar een spatbord achter op mijn mountainbike anders zie ik er strak net zo met (opgedroogd) modder uit als mijn fiets, alhoewel zo'n moddersputterbadje voor het vel misschien niet verkeerd is!🤑
Ik ben wel heel erg blij dat het hele eiland te "befietsen" is, al zal het wel een mal gezicht zijn met een helm op en op een opoefiets. Het voelde de eerste keer ook zeer ongemakkelijk, maar uit voorzorg is het niet verkeerd.
De afgelopen weken wel ervaren dat ze vrij redelijk en in niet te snel tempo rijden, meestal een waarschuwingstoetertje dat ze achter me zitten. Bij het voorbij rijden steek ik altijd mijn hand even op om er mee te zeggen:" Danki" en regelmatig een groet terug.
Laatst hing een "Bonairie"(ik weet eigenlijk nog niet goed de echte benaming van de inwoners) uit het autoraam en vroeg of het wel ging, want soms vinden ze het toch een beetje vreemd met zulk pokkenweer te gaan fietsen.
Ik ben al lang blij, dat ik het fysiek allemaal (aan)kan en het mogelijk is voor mij om te doen.
Daar ben ik mij terdege van bewust en als ik dan over het asfalt zoeffff 🚲na die modderpartij, voel ik tevreden en gelukkig mens! Het scheelt wel enorm dat ik fietsen en afstanden om te fietsen gewend ben, al blijft een half uur op de fiets hier wezenlijk anders dan een half uur op t gat in Nederland.
Ja en dan ben je jarig en 65 jaar geworden. De verschillende beelden van de Watersnoodramp 01-02-1953 zijn al weer enige malen op de buis verschenen i.v.m. dat 65 jaar geleden. En warempel al enkele dagen van tevoren in onze brievenbus aan het hek enkele verjaardag enveloppen mogen ontvangen. Ik heb ze pas geopend op de dag zelf, heel erg vroeg, want het is ook de dag van mijn twee scholen, al heb ik niks gezegd over het heugelijk feit dat ik deze leeftijd heb bereikt, hetgeen betekent om 6.40 uur op de fiets en dan ben ik weer in huis rond de klok van 16.00 uur, maar voor jullie reeds 21.00 uur.
Toch een beetje andere verjaardag dag, waarbij het spontaan en door de situaties toch even ter sprake kwam dat ik deze dag jarig was. De kleuters nog even een "Happy Birthday" zongen en ik ze liet kiezen uit een bak met prullaria, het geen ik altijd verzamel aan allerlei poppetjes, beesten en weet ik niet wat. Ze mochten twee kiezen, wat een feest en het werd meteen in de rugtas veilig opgeborgen.
Bij groep 8 ben ik dinsdag as een ijsje verschuldigd.
Eenmaal thuis 🕓🎉🎈zoveel mailtjes, zelfs even bellen via de app en uiteraard apps met een verhaaltje en een mooie prent erbij, en  toegezongen oproepen, ingesproken oproepen en... 🎶🎶nog eens toegezongen worden🎶🎶en het🍹🍷geheven om via een filmpje op de app mij te feliciteren door het team van mijn school de ☔in Voorburg. Helemaal te gek en prachtig, dus erg genoten van alles.
Ja, na al dat felicitatieverkeer was het wel even  een brok wegslikken en een💧, maar ook een heel blij en prettig gevoel, dat zovelen aan me denken en iets van zich laten horen. Dan ook nog eens de post, die nog onderweg is......,altijd welkom maakt niet uit wanneer!!!!
Op vrijdag 2 februari jl. was de postbus aardig gevuld met post, erg fijn en zat ik bijna zingend terug op weg naar het huis. Wasmachine was klaar, uitruimen , ophangen, was in een uurtje droog, een poging om te gaan strijken. Jemig binnen 10 minuten stond ik te zweten in de schaduw, dus maar gestaakt, wanneer dan wel het strijkgoed wegwerken. Het is altijd warm.
Donderdagavond voor het eten aan zijn we een huis wezen kijken in de wijk "de "Republiek" In een woord prachtig mooi. Het voelde ook meteen prettig aan.Een mooi begroeide tuin met zwembadje, heerlijke (voor en achter) buiten terrassen, zeer ruime en riante woonkamer, waarin je elkaar niet in de weg zit. Heerlijk zitgedeelte, en een lekkere tafel, waar je ook aan kunt werken, krant lezen, ruime slaapkamers en genoeg bergruimte in kasten en voor de fietsen. Een prachtige grote open keuken met alle gemakken voorzien. De eigenaar, een Brabander uit Drunen, maar al lang weg uit Nederland, had het huis zelf ontworpen en gebouwd. Hij was nu een appartementencomplex aan het verbouwen op Bonaire, gelegen aan zee. Hij gaat wel richting Nederland af en toe, maar woont dan in een appartement in Antwerpen. Hij wilde met zijn vrouw in dit huis gaan wonen, maar zij stierf het vorig jaar, wilde het ook niet weg doen/verkopen, dus hij verhuurt het. Een aardige, goedlachse en open mannetje, waar gemakkelijk mee te praten was, Adri is zijn naam. Het zou dan 1 juni as in gaan. Het huis is eigenlijk ook erg groot, maar niet onaangenaam, moet ik eerlijk bekennen, zoals het vorige huis dat we zagen.
De buurvrouw was indirect familie,  en werkt ook op de basisschool "de Pelikaan", de school waar ik bij de kleuters ben. Wordt vervolgd.🤓
De verrassing twee was eten aan zee bij "bij Brassboer"  van Johnny de Boer uit Zwolle met zijn welbekende restaurant aldaar geheten "de Librije"
Het zegt mij niks, maar dat is ook heel goed mogelijk.🤗
Het was heerlijk weer en prachtige luchten en een aangename sfeer, ik voelde mij net "een rijkeluiskind"
En van Ruud nog mooie oorbellen gekregen

Inmiddels is het weekend. Ruud neemt vrijdagmiddageen duik in de zee na het werk en straks het beginnend carnavalsfeertje beleven in het centrum, zaterdagmiddag naar Rincon, een andere plek waar de kindercarnavalsoptocht wordt gehouden. Ik hoop er kinderen en de ouders te treffen van de beide scholen. Op de zondag wellicht kano-en met medewerker van Ruud, die 2 weken hier is vanuit Nederland om bepaalde zaken te onderzoeken en hoe de zaken er voor staan! Ik heb een haringwinkeltje ontdekt, dus op zaterdag de tompoes voor Ruud en ik koop op de vrijdag uit het sporten 3 zoute haringen voor 10$ en kan 3 dagen genieten, heerlijk.
En zaterdag spatborden op mijn fiets laten zetten en een nieuwe voorband,die was al aardig verdroogd toen we uit Nederland gingen, dus zou niet lang meer houden.
Lieve mensen weer heel wat mee te beleven, maar doe het in etappes lezen net als ik deed met het maken, want het moet wel gezellig blijven en geen zuchtwerk worden!
Ik vind het maken van het verslag erg prettig om de belevenissen van mij af te schrijven en het maakt het hoofd fris en leeg. Naarmate we langer hier zijn, zal het zeker korter worden.
Hieronder nog kort wat van mij, Ruud.
Inmiddels 3 weken aan de slag, kennismakingsgesprekken met hoofden van organisaties waar wij service aan verlenen op terrein van vb inkoop ,HR ,ICT,Facilitair.
Daarnaast intern met afdelingshoofden over een reorganisatie. Genoeg te doen en uitkijken dat wat ik normaal in Nederland vond hier ook verwacht. Hier zijn toch andere omstandigheden en de cultuur is toch echt anders.
Verder druk bezig met vliegtuigen regelen voor bezoek aan de bovenwiondse eilanden,toch 900 km verder.
we hebben prblemen met luchtvaartmaatschappijen die geen vergunningen hebben of toestel valt uit en dan moet er een andere vliegtuig gecharterd worden. In Nederland was wel eens vraag ,kun je een busje regelen, maar hier dus een vliegtuig met piloot. Gelukkig op vrijdagmiddag door hardwerkende medewerkers gelukt.
Fabienne vroeg nog of ik pak aan moet naar het werk
de eerste dag had ik een bijeenkomst bij de brandweer, ik had mijn colbert aan, maar ik was de enige, dus gelukkig gauw uit.
Het is dus nette broek en blouse met korte mouw.
Een keer met fiets naar het werk, maar dan zweet je erg en moet je echt uitwasemen ,dus toch maar met de auto en zaterdagmorgen om 9 uur spinnen voor de beweging.
Binnenkort weer eens tennissen ,kijke hoe dat gaat hier.
Verder helaas meer criminaliteit op het eiland,bij de buren s'nachts auto weg geduwd en om de hoek proberen te starten ,lukte  niet ,maar wel schade aan slot en  startcontact.
En paar dagen daarna overval s'nachts in huis straat verder op,gelukkig meteen dag erop een verdachte opgepakt.
We zetten de auto nu ook maar op het terrein en het hek met ketting op slot.
En s'nachts toch maar niet het raam open zolang daar nog geen hekwerk voorzit.
Misschien toch maar een leenhond nemen,zijn er genoeg in de straat.
Tot zover,nu naar Rincon voor kinderoptocht.
en misschien weer op tijd thuis voor studio sport,ze zenden hier ned1,2 en 3 uit,alleen dus hier 5 uur vroeger.
ben ik blij mee.
En veel amerikaanse zenders met veel basketball,met maar een uur tijdverschil, dus dat is ook erg fijn. Oda zegt al ,nog meer basketball dan in Ned.
Saludo kordial, een vette moi en een houdoe van
                             Oda         &     Ruud

1. Jeannine Engels en Henk Stremmelaar:
    3 februari 2018
    Oda en Ruud,
    Mooi, jullie verhalen. Genoeg te doen daar! Oda, kun je daar wat van je inzichten in het onderwijs kwijt? En Ruud, ik ben benieuwd hoe het 1000km verder is!
    Hartelijke groet,
    Jeannine
  2. Dirry Peppelenbos:
    3 februari 2018
    Hallo Oda en Ruud,
    Gezellig om weer te lezen hoe het jullie gaat. Fijn dat het allemaal goed gaat en je begint te wennen. De warmte lijkt me toch wel erg wennen, hier sneeuwde het vanmiddag.
    Gaat dat huis door of kijken jullie nog verder. Mooi dat je een leuke verjaardag hebt gehad Oda. Succes verder met alles en ik kijk weer uit naar de volgende blog. Lieve groet van Dirry
  3. Caroline van der Woude:
    Hoi Ruud en Oda,
    Wat een avontuur zijn jullie aangegaan aan de andere kant van de plas! Superleuk om jullie zo te kunnen volgen. Oda wat mooi dat je je talent weer kan inzetten voor kids en Ruud wat heeeerlijk; nog meer basketball, daar deed je het eigenlijk voor toch? ;-)
    Veel plezier en succes daar!
    Groet'n uut Grunn,
    Caroline
  4. Erna vanBoldrik:
    4 februari 2018
    Erg leuk om te lezen hoe jullie inburgeren. Succes met de huizenjacht , ik kijk alweer uit naar jullie volgende blog.
  5. Fabienne:
    4 februari 2018
    Leuk weer om te lezen jullie blog. Zo te lezen beginnen jullie al aardig te wennen aan het leven daar. Als wij het op de fiets hier zo warm hebben, vragen wij ons af of jullie het net zo warm hebben. Wij moeten hier in ieder geval een paar keer per dag smeren met factor 50. En we drinken liters water en ander vocht. Fijn Ruud dat je geen pak aan hoeft. Dat is ook niet te doen. Wat een leuke verrassing Oda eten op je verjaardag bij zo’n sterrenkok. We kijken al weer uit naar het volgende blog.
  6. Marja:
    4 februari 2018
    Jullie raken al echt snel ingeburgerd zonder cursus 😏😏
    Hopelijk komt onze verjaardagspartijtje nog aan.
    Veel plezier met caranaval.
    Lieve groetjes Toon Marja
  7. Koos en Barbara:
    Hallo jongelui,

Weer leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Een beetje zon en droog weer zou hier ook welkom zijn, maar hier een waardeloze winter.
    Wij gaan 3dagen naar de wereldstad Odoorn en gaan op bezoek bij Hilda in Emmen. Eind maart gaan wij de zon maar weer opzoeken op Fuerteventura. Lieve groeten van ons. O, ja Koos wil wel gitaarles geven, maar dan moet je wel even langskomen!!!!
  8. Michel:
    4 februari 2018
    Hoi Oda en Ruud, leuk zo om de hoogte gehouden te worden! Ik lees het met plezier!
  9. Nelly:
    4 februari 2018
    Dank je wel voor deze zeer lange bijdrage. Klinkt allemaal zeer goed. Gelukkig kun je veel op de fiets doen!! Hier is t momenteel erg koud. We gaan naar de Algarve. Hopen dat t daar warmer is en zonniger. Wandelboekje gaat mee.
  10. Alenka:
    4 februari 2018
    Dank je wel voor jullie lange blog! Zo te zien is jullie leven daar ook zeer actief! Mooi Oda dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Succes met het zoeken naar een nieuwe huis! De groeten ook van Miran! Tot de volgende blog en groetjes. 🙋‍♀️
  11. Herman De Cupere:
    Hallo Oda en Ruud,
    Wat een schrijftalent, het begin van een roman over de lotgevallen op Bonaire? Terwijl jullie zweten krijgen we hier eindelijk winterse temperaturen. Eind deze maand vertrekken we naar Zuid-Afrika, dat wordt de grote reis van dit jaar. Toch ook een beetje avontuur. En Johan gaat opnieuw mee. Verdere plannen hebben we nog niet maar die komen er vast aan. Nu zaterdag is er al een eerste bijeenkomst voor de september uitstap.
    We wensen jullie het allerbeste met jullie verblijf op jullie eiland. Hebben jullie ons kaartje ontvangen, dat is nu toch al bijna een maand onderweg?
    Bedankt voor het aangename leesvoer. Herman en Alain
  12. Enid Philips:
    5 februari 2018
    Hi, de bewoners worden genoemd Boneriano ( spreek je uit: Bo- ner- jano). Groetjes, Enid
  13. Albert:
    6 februari 2018
    Ik ben extra gespitst op alle berichten etc die op Bonaire en de andere eilanden. Vanmorgen het eerste gerommel uit Bonaitre. Komt er nou gedoe, een voorzichtig protest tegen de rol van Nederland?
    Dat Bonaire 20.00 inwoners heeft verbaasde mij!

Voor Maria en mij stond dit weekend in te teken van film in Rotterdam; Twee films uit Uruguay, één uit Australië en één uit Nederland die zich in Chili afspeelden. In totaal waren we met 10.000 cinefielen, dat schept een band.

Het was gisteren koud maar droog. Er zijn tropische eilanden waar dat blijkbaar andersom is!
    Groet, Albert & Maria
  14. Henk Valk:
    Hoi Beiden,
    Fantastisch dat jullie het zo naar je zin hebben op dat, zoals ik mij zelf herinner van lang geleden (1988), paradijselijke Nederlandse eiland! Vooral dr klimaatbeschrijving maakt enigszins weemoedig, hoewel..... vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een hele zonnige dag gehad. Weliswaar met vrieskou, maar toch....
    Oda, ik heb je op 1 februari jl. op verschillende manieren proberen te feliciteren met het bereiken van je vijfenzestigste levensjaar, maar ik kreeg de mailtjes als 'onbestelbaar' weer terug. Dan nu, alsnog met terugwerkende kracht: Hiep hiep hiep hoerrraaaahhhh!
    Een hartelijke groet voor jullie beiden oet Stad.
  15. Filiz:
    Lieve Oda en Ruud

Wat leuk om weer jullie belevenissen te lezen en met plezier ook😊Van harte gefeliciteerd met je verjaardag (wel wat laat sorry😔) en nog vele mooie en gelukkige jaren samen met Ruud 🎂🎁🎂.Wat erg van al dat inbraak pogingen😠,ik denk dat het wel een goed idee is om een hond in huis te hebben ter bescherming. Zorg goed voor elkaar, Ik wacht met plezier op jullie volgende blog groeten van ons allemaal😚😚
  16. Ferdinand Hoekstra:
    7 februari 2018
    Alles (nou...bijna alles) weer even vertaald voor Yoli en we vinden het heerlijk om te lezen.
    Hier in Madrid Nederlandse temperaturen, overdag 2 gr. en 's nachts rond de -4 a 5!!! Besitos!!!!xxx
  17. Marianne en Gerrit:
    8 februari 2018
    Hallo Ruud en Oda,

Mooi om te lezen. Was verrassend nieuws voor ons. Hard werken daar. Hier erg koud op dit moment, zijn jaloers... Leuk om jullie avonturen te volgen. Groetjes
  18. Jan en Lia de Vos:
    10 februari 2018
    Hallo Ruud en Oda,

Wat een verrassing dat jullie op Bonaire zijn beland. Dat is nog eens mobiliteit. leuk Ruud dat je nog zo'n stap mag maken en Oda kan haar schrijftalent nu volledig benutten. We gaan jullie volgen. En Oda mocht het met gitaarspelen niet lukken, dan wil ik wel een lesje komen geven daar in de zon.