Bonaire 3

27 januari 2018 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Dag allemaal šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„šŸ‘„Daar zijn we dan weer. Gezellig al die reacties en ik zal meteen proberen ook de vragen en adviezen, die we lazen mee te nemen. Voor sommigen nog steeds een vraag en voor meerderen een weetje.Daar gaan we dan!

*Ja, we zijn van plan om 3 jaar hier op Bonaire te blijven met af en toe een uitstapje naar ons kikkerlandje, zo in het jaar.De eerste voor mij zal zijn i.v.m. de Vierdaagse van Nijmegen. De vluchten zijn reeds geboekt:Ā dinsdag 10 juliĀ as vliegen we naar Nederland!DeĀ zondag 15Ā ofĀ maandag 16 juliĀ as vertrekken we naar Nijmegen!De Vierdaagse isĀ dinsdag 17 juliĀ as t/mĀ vrijdag 20 julias.
We vliegen terugĀ op dinsdag 24 juliĀ as.

*In de krokusvakantie febr. as komt een oud leerling. (schooljaar kleutergroep 1-2 van1976-1978) van mij,Ā  uit Groningen met haar dochterĀ  naar Bonaire een weekje op vakantie. En eind maart as komt een beetje stukĀ  familie van mij, mag ik wel zeggen, he V.šŸ¤—en al jaren de ontwerper van onze nieuwjaarswens, ook op het eiland om te duiken, hetgeen hij al een paar jaar doet hier op Bonaire samen met zijn duikmaatje. Naar de beide ontmoetingen zien weĀ erg naar uit!

* Ruud is diensthoofd van het SSO (Shared Service Organisatie voor alle ministeries te weten: de Belastingdienst, de Brandweer, de Politie, de Zorg en het Onderwijs,etc Het betreft de zaken als het facilitaire, ICT, personeelszaken en huisvesting. Er zijn 120 medewerkers zowel lokale als uit Nederland ingevlogen medewerkers.

* Weet nu even niet of de VenezolaanseĀ  boycot reeds is gestopt van het groente en fruit.Ā We hebben er weinig van gemerkt, want in de AH hier op het eiland is het meeste afkomstig uit Amerika en ookĀ Nederland en waar wij de boodschappen doen, is er altijd al minder keuze dan bij AH, maar niet veel minder dan voorheen is mijn idee.

* Wat betreft het goedbedoelde advies om iets rustiger aan te doen, snap ik en ik neem het deels ter harte, maar ik wil gewoon structuur in mijn week en als ik eerst (nog) ga afwachten en het komt wel, maakt mij dat juist zeer onrustig en daar word ik niet gelukkig van. Ik ben al geen stilzittend mens, dan al helemaal niet meer..... of iedere dag even naar de zee, op loopafstand van huis, en een duik in het zilte nat of zelfs siĆ«sta houden, als ik niet weet wat ik kan gaan doen zo in de week, heb ik die rust daar allemaal niet voor. Dat begint nu (in de 3e week van ons hier zijn)Ā  te komen nu de week er kleurrijker uitgaat zien.Dus ik fiets heel wat af, dat gaat prima šŸš²Alleen in stilstand is het peentjes zweten, dat is soms gewoon niet fijn, zeker niet als je een gesprek en rondleiding hebt met de adj. directeur van de school. Ze snappen het wel, want de meeste mensen zoals op deze school "de Pelikaan" zijn al wat jaren hier op het eiland, herkennen die beginfase wel.Ā Echter als de directeur, die je in november jl. zag, tegen mij zei:"Oh, je ziet er heel anders uit dan de vorige keer, vraag ik:" hoezo, want ik voel me net zo verhit als toen we aan het lopen waren, maar voor de baas van de school, dus wellicht minder verhit!šŸ˜œ

Ā Het is nu wel het meest koele en aangename weertypeĀ  op Bonaire, het kan later alleen maar warmer worden, vooral in september en oktober als de wind wegvalt.Helmpje op is noodzaak bij het fietsen,Ā al val ik niet zo gauw om, maar je weet maar nooit en een ongeluk zit in een klein hoekje. Al een keer vroeg in de ochtend (6.40 uur) naar school op de fiets, heerlijk wat een verademing qua weer omĀ dan te fietsen naar school en met verlichting op mijn helm en stuur, zodat ik niet om, maar goed op val.Ik waak er voor dat het niet teveel gaat worden in het vrijwilligerswerk binnen het onderwijs en dat geldt hetzelfde voor de sport. Wees niet bang hoor.Ā Alleen nu het er is op de dagen,voel ik mij rustiger enĀ  prettiger .De week krijgt nu reeds een goede invulling. Het huis is gezellig gemaakt, het voelt goed, maar die warmte en muggen blijven nog wel even wennen.Ā Om 19.00 uurĀ gaan de deuren naar buiten ook vaste prik dicht, want dan komen ze in meerderheid ons plagen en na een klein uurtje gooien we alles weer open. Dan kun je buiten zitten totdat je naar bed gaat, wel even insmeren.Ā Ook is het apart dat je iedere ochtend gewoon bij het opstaanĀ om 7.00 uurĀ naar buiten loopt inĀ je nachthempie, op blote kakkies loopt en heerlijk die steeds heersende wind voelt.

We hebben het huis goed op de wind, zoals ze hier zeggen. Het betekent dat de wind er heerlijk goed doorheen kan waaien en dat kan erg prettig zijn.Als ik naar school ga, moet ik om ik tussenĀ 6.15-6.30uur op en even voorĀ 7.00 uurĀ op de mountainbike. Ik mag een 30 min. fietsen naar school, dieĀ om 7.30 uurstart totĀ 12.30 uur. Daarna zijn de kinderen vrij! Ik vind die ochtendtijd niet erg, ben toch wakkerĀ en dan is het ook nog niet zo warm. In Nederland zat ik de laatste jaren van mijn werken ook reedsĀ om 6.30 uurĀ op de fiets, dus herkenbaar.Wellicht komt daar later in het jaar verandering, als we nog een keer gaan verhuizen naar een ietwat ruimer huis.

Het afgelopen weekendĀ was de zaterdag bezet met sporten: beiden spinnen op de ochtend, mijn gehuurde mountainbikeĀ terugbrengen, want ik kan nu de mijne weer gebruiken. Dat is wel enige verschil, want in de mijne zitten duidelijke veren, hetgeen goed te merken is op de zanderige en kuilen bevattende weg vanaf het huis tot aan de hoofdweg.In de avond volleyballen met medewerkers van Ruud tegen de mensen van de politie.Er was veel enthousiast publiek en wij speelden iets beter op recreatief niveau dan de eerste keer. We verloren wel en daar waren enkelen niet blij mee ( he Ruud...), maar we hadden wel lol.

In de middag zijn we naar Beach tennis (een vorm tussen in de lucht tafeltennis en badminton qua bewegen) wezen kijken, er was een toernooitje,Ā met vooralĀ Europese en Caribische Ā Nederlanders, die veelal een jaar tot meerdere jaren op het eiland reeds wonen en werken, hetzij in het bedrijfsleven of bij de Rijksoverheid of onderwijs. Iedereen kent wel iemand en ik kwam zo waar de coƶrdinator Paul tegen waar ik samen mee groep 8 begeleid. Zijn vrouw EstherĀ zitĀ bij Ruud in het team.

Je hoort meestal dat na een gewenning, de meesten het hier op Bonaire erg naar de zin hebben.Een Nederlandse vrouw tijdens het spinnen, gepensioneerd zei tegen mij: "Je haat je verblijf hier of je hebt het reuze naar de zin.Zij had het laatste. Ze ging wel een paar keer per jaar na Nederland en kwam oorspronkelijk uit de kinderbescherming en deed op dat gebied hier nog wel enige verlenende diensten. Hier hebben ,waaronder ook deze vrouw, hun eigen fiets privĆ© voor de spinlesĀ en daar waagt ook niemand om op te gaan zitten.

De zondag stond in het teken van dingen (o.a. een kledingrek, in dit huis niet zoveel kastruimte of wij hebben teveel šŸ˜) inĀ elkaar zetten, cd-speleršŸ’暟’½, boxen,Ā printeršŸ–Ø etc. šŸŽ§aansluiten!Verder zoals een zondag kan zijn, wat lezen, iets opzoeken m.b.t. taal spelletjes voor groep 8 uit de boeken: "Knapper dan knap" en "Zien is snappen" en mijn eigen fantasie. Ik moet nog even het niveau van de kinderen ontdekken. Ik zie en maak ze toch pas dinsdag as voor de derde keer mee.Later op de middagĀ ook richting zee, ondanks de donkere wolken, maar dat zegt niet zoveel. Op 10 minuten loopafstand zijn we bij een klein strandje, waar ook enige schaduw is. Het water is altijd erg verfrissend, waar je zo inloopt en als je eruit komt, beetje frisjes door die stevige wind.Als er cruiseschepen aangemeerd zijn, is het bomvol in het kleine centrum.

Laatst waren er 2 tegelijk en dan zijn er zo ongeveer 6000 mensen meer ineens op het eiland.Ā Overal kraampjes met spulletjes en lekker gemaakte hapjes, heerlijke geur. Ze kunnen dan verschillende excursies boeken naar het strand of zoutpannen, met de bus of met golfkarretjes ,dat is wel grappig gezicht zo door de straat. Boten blijven meestal 1 dag met soms ook een nacht. 3 keer toeteren en je weet dat er weer een vertrekt.Na het sporten kom ik door het centrum en ik kan dan heerlijk op een bankje gaan zitten en mensen kijken, nadat ik na het postkantoor ben geweest.

De lokale mensen dragen meestal een lange broek, want voor hen is het de "koude periode" wat het weer betreft! Ook de kinderen op school allemaal een spijkerbroek, evenals de leerkrachten en volwassenen, dieĀ  soms een dunnere broek aan hebben!Ā Ik krijg het al warm als ik het zie.Zelden een rol of jurk! De toeristen pik je in het centrum er dan ook gemakkelijk uit! šŸ˜‚inclusief mijzelf, ik moet niet aan een spijkerbroek denken, ook geen kniebroek even geprobeerd, foei zeg! Dan maar een dunne broek aan, iets ruimer dan een legging, want met rok of korte broek val je uitĀ  de toon op school en dat wil je toch ook niet!Ā In de airco lokalen is het ook fris, dus niet helemaal vervelend iets meer bedekt te zijn met kleding, maar daarna buiten komend ! šŸ˜œIk denk dat ik mijn lange broeken, vesten, truien etc. voorlopig wel vaarwel kan zeggen, want ik draag nu kleding, hetgeen ik zelden droeg, jurken,rokken en korte broeken, nou dat wel weer en nu alleen maar.

Dat is nuĀ ook even anders, post komt altijd nu te laat aan, vrees ik, want als je het eenmaal je post hebt verzorgdšŸ–‹āœ’āœ, loop je niet even naar de brievenbus op het einde van de straat, nee alleen het postkantoor in het centrum kun jij je post in de internationale šŸ“¬mikken. Ik heb het idee dat het Ā gemiddeld 2 wekenĀ  onderweg zalĀ zijn, ik heb zondag 21e januari jl. post voor enkeleĀ dierbarenĀ op de bus gemikt, die ik haast of niet via het digitale kan bereiken of ik heb die informatie nog niet in mijnĀ telefoonšŸ“– dus ik hoop dat daarna te vernemen.Ik vind het gewoon niet fijn dat Ā als metĀ mensen, die ik niet vaak, maar wel bij regelmaat via bellenā˜ŽšŸ“ž hoorde, nu er ineens geen contact meer is.

Inmiddels is het de maandag 22 januari jl. een dag, die een beetje gaat voelen zoals thuis, dus snel om.Ik ben gaan fitnessen vanĀ 9.15 -10.00Ā uur daarna vanĀ 10.00-11.00Ā uur spinles. Dat deed ikĀ thuis in Voorburg ook! šŸ˜‚In het centrum even rondkijken en de Blokker heeft nog geen plastic koffiefilterhouder, dus nog maar de trechter gebruiken gaat ook goed,(Ps hoera,collega van Ruud heeft er op zijn verzoek een meegenomen uit Nederland )Ā bij postkantoor langs, postzegels kopen, maar geen rol van 200 zegels zoals ik meestal thuis deed, kon ik vooruit, want ik heb een gruwelijk hekel aan misgrijpen hiervan. Nu zou ik dan meteen 200Ā  šŸ’²kwijt zijn, wel moeten er twee of meer op een brief (ligt ook aan het gewicht, maar doorsnee) en op een kaart 1 postzegel. Dus ik denk dat ik veel minder zal schrijven en mensen post laat krijgen van mijn hand, want dan mag ik nu voor de maand februari as al naar het postkantoor gaan. Dat werkt niet! Dus lieve mensen, jullie zijn gewaarschuwd! Dus een vette SORRY, šŸ¤“Ā van mijn kant, het was toch altijd wel gezellig om al die schrijfsels te versturen!šŸ¤“

Eenmaal weer in het huis, even bijkomen, lunchen en starten met deze Bonaire blog nr.3 !Ā Daarna weer terug op de mountainbike naar werk Ruud om samen naar een groter huis toe om te kijken, gelegen op een heuvel, uitkijkend met ruim uitzicht over het bosgebied, richting zee, uiteraard Ruud zijn stokpaardje een riant zwembad erbij, klinkt veelbelovend en komt in juni as in de verhuur.
Eerst naar SentoDental, ik heb al weken last van een van mijn kiezen en nu raakt het gehemelte ook dik. Ik denk dat onder mijn geplaatste kroon nog in december jl bij de eigen tandarts een ontsteking gaande is.Die kroon heeft vanaf het begin niet lekker gezeten, een herhalingsbezoek nog gehad, alleen bijgeslepen, maar de zeurdige pijn en druk op de gekroonde kies wordt alleen maar erger.Ik moet 44 vragen invullen šŸ¤”Ā en kan pas over 3 weken terechtĀ op woensdag 14 februariĀ as. Het zat helemaal vol.Ā Ik was te verbluft om de urgentie aan te geven.En taai ik maar af, want de wachtruimte zit ook vol! šŸ˜œ Ik dacht achteraf dat ze alleen naar de woensdag hebben gekeken, daar ik aangaf dat ik meteen woensdag 24e januari as wel kon. Dus daaruit misschien begrepen dat ik alleen op de woensdag kan!Ā Morgen maar even bellen!Ā

Ik heb woensdag een rustdag en er komt een sleutelmaker, want het aparte washok buiten het huis met wasmachine etc zit de deur klem, wil niet meer open, dus zal het slot moeten worden vernieuwd en de wasmand raakt Ć³Ć³k vol! Je trekt meerdere keren op een dag schoon goed aan door al dat zweten ! šŸ’§šŸ’§šŸ’§šŸ’§šŸ’§šŸ’§šŸ’§En de enorme septictank moet worden leeggezogen, die zich buiten op grindbak bevindt! šŸ˜›Ā Na iedere 3 weken moet je bellen, dan komen ze met een enorme slang net als bij putten in Nederland schoon zuigen en wordt je septictank geledigd. De stank viel me overigens mee.šŸ˜«Ā Het komt van onszelf, wellicht scheelt dat.šŸ˜Ā

We gingen dus het huis bekijken. De ligging is prachtig, de weg er naar, toe deels erg eng smal een heel stuk en zeer stijl, dat moet ik dus iedere dag fietsen, maar ookĀ te groot voor ons 2 enĀ waar ik mij niet thuis ga voelen ben ik bang. Er zijn 4 slaapkamers op de begane grond en ieder met eigen toilet en douche. Ook weer niet nodig! Enorme entree hal bij binnenkomen, meer dan genoeg bergruimte en op de eerste etage het woongedeelte, erg groot enĀ  kleiner zitgedeelte , open keuken, een kookeiland, gigantische koelkast en je kunt helemaal rondom dit geheel lopen met openslaande deuren en allemaal ramen. Ook nog eens een enorme tuin rondom het huisĀ met veel vaste planten, bomen en struiken. Onder het huis een enorme ruimte, joechei daar kunnen de 4 fietsen inderdaad prima staan!Als ik alleen al aan het poetsen en onderhoud denk, neeĀ en voor twee mensen een beetje overdone!De gulden middenweg zou mooi zijn, dat is vaak even zoeken. We laten het zeker weten.Ik was eigenlijk blij dat we weer terug waren bij het overzichtelijke gele huis.

We hadden nog een leuk akkefietje. Ruud trekt de deur achter zich dicht en denkt nog net even heb ik de goedešŸ”‘šŸ—, nee dus. Daar sta je dan,Ā 17.30 uurĀ we zouden even een blok om. Geen telefoon, geen autosleutels, alle deuren en ramen hermetisch afgesloten, want dat doe je als je weggaat he, ook al is het maar even.Rondje om het huis of er ....., nee, er valt niks open te peuteren, gereedschap ligt in het washok, waarvan het slot kaduuk is en niet open te krijgen. Eerst maar even ijsberen en de versch. mogelijkheden overwegen wat te doenMedewerkster van Ruud woont ook in onze straat en die reageerde laconiek en liep gewapend met schroevendraaiers mee. Ook rondje om het huis en zij zag een raam waarvan (door mij) niet de hendeltjes naar beneden waren gedaan, zodat je het raam wel opzij kon schuiven!Eerst de hor er voor weg peuteren met de schroevendraaier en ja, toen was het zo gepiept en kon ik via het weg geschoven raam naar binnenklimmen! Wat een opluchting.

Op deĀ donderdagochtendĀ ben ikĀ om 6.15 uurĀ uit bed.Ā Om 6.40 uurĀ op de fiets zitten enĀ om 7.10 uuraanschuiven bij het team, die altijd bij elkaar zittenĀ om evt. dingen door te spreken, die de dag aan de orde kunnen zijn.Ik mag mij voorstellen aan het team met 350 leerlingen. Overal dubbele klassen van en 4 kleutergroepen, waar ik vandaag vanĀ 7.30- 12.30Ā uur meedraai in de instroomgroep 1 kleuters! Op dit tijdstip van op de fiets zitten is zeer aangenaam en ik kom niet al te verhit aan op de school. Mijn verhaal van begin tot eind, het hoe en waarom je werk-levensbaan zo loopt, wordt met aandacht door het 30 man aanwezige team goed ontvangen. Enkele 50 jarige juffen voelen zich gesteund en herkennen het waarom ik ben gestopt, maar de kinderen toch wel ben gaan missen.Ja, de instroomgroep 1 als een vis in het water. Vanochtend meteen raak: Ā een nieuwkomer met moeder huilde de hele boel bij elkaar. Juf Denise met moeder en kind naar buitenĀ  en ik ga gewoon verder. het thema was IK en daarbij het lichaam voor de Nederlandse taal. Ik neem het als vanzelfsprekend over en we zingen gelijk maar, dat schept een band en de klik is daar. De eigen juf kon even rustig met moeder/kind in de weer. Hoe prettig is dat?Heel prettig en vooral rustgevend. Al bleef het kind de hele ochtend huilen. Ze hebben voor de insiders een weetje ook de dagritme kaarten van Piramide met Digmar Stam afbeeldingen. Die illustraties zijn erg duidelijk en gewoonleuk en gezellig.Wie voor mij wellicht nog kopieĆ«n heeft van de Piramide Cd'tjes vooral die van de dagelijks terugkerende rituelen, dan bewaar ze voor mij, als je er niks meer meedoet.Ā Die zijn top om te zingen met elkaar.Ā Dan naar de andere school. Er zijn hier heel veel honden, van kleine keffers tot zeer groten.Ā Ieder huis heeft er minstens 2. Ter bescherming voor huis, haard en goed en ze blaffen hard en heeeel veeel. Zolang ze tegen de hekken omhoog springen en er niet over heen gaan bij het passeren, vind ik het best. Vanmiddag liep het even totaal anders en was ik gewoon bang, drie van die knoerten kwamen blaffend en de tanden bloot, mij achterna, als ik iets vlugger fietste renden zij harder. Na te lang naar mijn smaak, taaiden ze af, maar mij zat de schrik er goed in. Ik ben beslist niet bang voor honden, maar bij deze rakkers.....Ze natrappen heeft ook geen zin, want voor je het weet hebben ze je been te pakken. šŸ˜Ā Met Ruud nu zaterdag een andere route gevonden met hopelijk minder honden.

In de middag groep 8 17 ll is toch weer een heel ander verhaal, daar moet ik mij veel meer in verdiepen en ook voorbereiden, wat we gaan doen als we niet alleen maar achter die computer willen zitten, maar toch zinvol met het Nederlands aan de slag willen en ook de motivatie van de kinderen vast willen houden.Daarvoor moet ik echt even voor gaan zitten om het uit te pluizen. Op zich niet vervelend.Ik krijg een andere medewerker en voor ons beiden voelt dat ook goed. Een man erbij zijn ze toch meer gevoelig voor, merk ik wel, dus heel prettig gaat het zo kan.Op de vrijdag hebben we een spoedcursus m.b.t. het programma "Muiswerk"Er is mij veel duidelijk geworden m.b.t. het programma, maar ook veel onduidelijk, hetgeen de begeleiding betreft mrt de ll van groep 8.Via video chat vanuit Alkmaar werd ons uitgelegd door ene Bram, medewerker bij de uitgeverij van educatieve middelen, hoe het aangeboden wordt.Ik heb het gevoel gekregen, dat weĀ sommige zaken nog moeten bespreken.Ā Ik dacht gelijk maar even uitspreken. Dus daar gaan we maandag as nog even een gedegen plan voor maken.Regels en afspraken ook weer een beetje aanscherpen.

Het concertĀ afgelopenĀ vrijdagavondĀ in de katholieke kerk "San Bernado" werd aardig bezocht. Het was een nieuwjaarsconcert met Antilliaanse enĀ Europese muziek. Onze buurvrouwen speelden saxofoon.Ik ontdekte bekenden, vooral van de sportschool en er waren zelfs enkele lokale mensen. Vakk zie je bij dit soort gelegenheden toch vooral de Nederlanders

.ZaterdagochtendĀ na het spinnen naar eenĀ markt In Rincon, altijd de laatste zaterdag van de maand. Was leuk met lokale gerechten ,ingewanden soep,cake en muziek. Leuk om mee te maken. Onderweg met de auto er naar toe gaf Ruud tegen een vrouw, die haar richtingaanwijzer niet aanzette, met zijn een knijpbeweging van zijn hand Ā aan dat ze richting aan moest geven. Ze dacht waarschijnlijk Ā dat hij zwaaide en zwaaide vrolijk terug. Het rijden gaat toch iets anders hier.

Zo ,tot zover maar weer ,straks nog even zwemmen, dat blijft lekker en misschien wel voor eerste keer snorkel set uitproberen. Zat in de wasmachine ruimte die we niet open kregen. Tot ziens allenĀ

Fotoā€™s

1. Wea:
    27 januari 2018
    Blog 3, heerlijk om te lezen. Ik ga er altijd even lekker voor zitten.
    Ik kijk uit naar blog 4. šŸ˜˜
  2. Fatma:
    Hoi Oda,
    Leuk om al je belevingen te lezen!! Heb je blogs net allemaal gelezen. Super! šŸ‘šŸ»šŸ˜˜
    Veel liefs en kusjes van ons.
    Gr Fatma
  3. Nelly:
    27 januari 2018
    geweldig verhaal ! Ga zo door, Oda. we genieten ervan. Lijkt wel of je zo tegen me praat. Ik hoor je stem.
  4. Gezina:
    27 januari 2018
    Ook blog 3 was weer leuk om te lezen Oda! Weet je dat ik ook altijd aan spinning gedaan heb was een verslaving gewordenšŸ˜„
    heerlijk om te doen. Heb het sporten nu ook weer opgepakt en het is weer heerlijk om te doen. Even met je gedachten met iets anders bezig. Denk dat jij je draai aardig hebt gevonden en hoop dat Ruud zijn tempo ook heeft aangepastšŸ˜‰
    Op naar blog 4, ik zie er na uit. Dikke knuffel Gezina
  5. Erna vanBoldrik:
    27 januari 2018
    Wat mooi geschreven. Wat leuk om jullie belevenissen te lezen,ik kijk uit naar blog 4.
  6. Lineke:
    27 januari 2018
    Leuk om jullie belevenissen te lezen. Volhouden hoor!!
  7. Els Pheifer:
    27 januari 2018
    Tjonge, het lijkt de krant wel met een heleboel katernen. Wat leuk om ons zo op de hoogte te houden. Geniet maar van alles en doe het rustig aan.... veel zwemmen.....
  8. Frouwke:
    Leuk Oda. Ik heb je blog weer met veel plezier gelezen! Liefs, Frouwke
  9. Patrice:
    27 januari 2018
    Prachtig en vergeet niet te genieten! šŸ groetjes uit een grijs Nederland
  10. Carla:
    27 januari 2018
    Oda je blog met aandacht gelzen leuk je dagenlijkse belevenissen te lezen je bent en blijft een bezige bij
  11. Dirry Peppelenbos:
    28 januari 2018
    Wat leuk om het allemaal weer te lezen Oda en wat uitgebreid šŸ‘šŸ¼. Heb je nog wel tijd om naar bed te gaan? Succes verder, ook met het zoeken naar een groter huis. We lezen het wel weer.
  12. Jan en Greetje Gelling.:
    Hallo Oda en Ruud.
    Geweldig zoals jullie het daar doen en gewellig om te lezen.
    We zien nu al uit naar de volgende blog.
    Groetjes Jan en Greetje vanuit Groningen.
  13. Ria Buis:
    Hallo Oda en Ruud,
    Leuk om je blog te kunnen lezen, maar rust is er niet bij maar ja dat is ook niets voor jou,veel succes daar . Gr Ria
  14. Wilma:
    28 januari 2018
    Hoi Oda en Ruud, Wat heerlijk om jullie blog te lezen. Ik krijg zo een goede indruk van hoe het leven op Bonaire is. Maar natuurlijk ook hoe het met jullie daar gaat.
    Groetjes, Wilma
  15. Cristina:
    28 januari 2018
    Geweldig weer. Ook geĆÆnteresseerd graag in interculturele ontmoetingen en ervaringen.
    Kaartje onderweg naar postbus... en alvast gefeliciteerd met je verjaardag, Oda!
  16. Hilda:
    28 januari 2018
    Wat leuk te lezen hoe jullie de dagen doorkomen en wat er allemaal speelt. En wat een verandering wat het weer betreft. Hoelang gaat dat duren dat je aan die warmte een beetje gewend raakt Oda of kun je daar geen zinnig woord over zeggen. En hebben ook geen airco in je huis of heb ik dat gemist?
    Leuk dat je ook weer de vierdaagse gaat lopen. Het is de bedoeling dat Ellen dit jaar ook mee loopt met een groep van haar collega's.
    Tot het volgende verhaal . Groetjes aan Ruud xxx
    Hilda en Piet
  17. Fabienne:
    28 januari 2018
    Erg leuk weer om te lezen Ruud en Oda en om mee te krijgen hoe jullie het leven daar in Bonaire op de rit zetten en krijgen. We zijn benieuwd wanneer jullie aan de warmte zijn gewend want wij vinden het na vier weken fietsen in Aziƫ nog steeds erg warm en zweten ook peentjes. Ruud heb jij op het werk wel airco? En heb je ook een pak aan naar het werk of kun je wat meer casual gekleed gaan met de warmte?
  18. Enid Philips:
    Dag Oda & Ruud,

Het klink alsof jullie al een beetje gewend zijn met het eiland. Ik weet dat het heel duurt voordat de post aan komst , dus een persoonlijk felicitatie mail krijg je nog. Geniet van het eiland, van jullie werk en andere leuke activiteiten. Groetjes, Enid
  19. Bernadette:
    28 januari 2018
    Mooi verhaal Oda. Je hoeft je niet te vervelen! Dirk gisteren z'n verjaardag gevierd. Nu is hij naar Thialf all round schaatsen. Kun je je niet voorstellen zeker. Lekker warm aangekleed, 2 truien over elkaar en maillot onder de spijkerbroek. Mooi dat jullie je draai aan het vinden zijn. Huur maar een lekker groot huis. Komen we met z'n allen een keer logeren.
    Benieuwd naar je volgende blog! Groetjes van Dirk en Bernadette.
  20. Jessy Benne:
    Hoi Oda,

Leuk jullje via je blog te kunnen volgen. Het was er na jullie nieuwjaarswens nog niet van gekomen jullie te schrijven. Wil graag met je mailen. Kun je mij je nieuwe emailadres sturen. Ga met veel interesse de blogs volgen. Heel veel plezier en succes daar. Groetjes, ook voor Ruud van Ron en Jessy
  21. Nelleke:
    Lieve Oda,
    Wat ik doe op mijn vrije zondag? Jouw mooie en spannende verhaal over jullie wel en wee op Bonaire lezen. Wat een avontuur!! Moeten we jullie daar maar eens opzoeken šŸ˜€ Heel veel geluk samen en sterkte met het wennen aan de warmte en de beesten.
  22. Victor:
    28 januari 2018
    Hi Oda en Ruud, leuk om te lezen en graag tot binnnenkort - can't wait!
    Gelukkig heb je het een beetje kort gehouden dit keer :-)))
    Fijn om te zien dat jullie je plek al aan t vinden zijn, structuur is prettig om te hebben daar, zeker als je er een poos blijft. Succes met jullie jobs op het eiland en geniet van de mooie mensen en dingen. Tot gauw!
  23. Ans Oltmans:
    28 januari 2018
    Hoi Oda, gezellig om je blog te lezen. Zo te horen al een beetje je weg gevonden daar. Wens jullie veel plezier bij alle fijne dingen , die je tegenkomt. Geniet ervan.
  24. Marja:
    28 januari 2018
    Bedankt weer voor mooi geschreven verhaal. Komende week weer speciaal met jouw verjaardag Oda.
    Hoop dat post op tijd komt.
    Liefs uit Tilburg en succes met alles.
  25. Ali:
    Lieve Oda.
    Ik wist dat je veel energie hebt, maar zoveeeeelšŸ˜œ. Weer
    een mooi verhaal en spannend, vooral met die honden,
    spreekt me aanšŸ¤£. Succes in je bezigheden. Groet voor Ruud.
    šŸ˜˜voor jou.
  26. Heleen van der Tuin:
    29 januari 2018
    Hoi Oda, Ik zie het wel, je verveelt je niet en bent op ontdekkingsreis naar mensen en oorden, geweldig dat jullie zo gauw contact hebben. ik ben wel een beetje jaloers op
    het klimaat ( nee de muggen mag je houden). het is hier in Grunn graauw en gries,
    hoewel nu 11graden. Heb met Wietske(vriendin) Fakkeloptocht tegen gas metmoakt!
    Groutnis : Heleen
  27. Immie:
    29 januari 2018
    Leuk oda en ruud jullie belevenissen te kunnen volgen de altijd drukke juf oda,zie en hoor het soms helemaal voor me maakt het dubbel leuk,we blijven jullie volgen
  28. Alenka:
    29 januari 2018
    Hoi Oda, ik heb je blogs met heel veel plezier gelezen! Je schrijft super leuk en boeiend! Groeten voor Ruud en jou!
  29. Jeannine Engels en Henk Stremmelaar:
    30 januari 2018
    Oda en Ruud, Wat een belevenissen alweer. Beiden van harte gefeliciteerd met Oda's verjaardag. Dat wordt vast een memorabele dag, met veel mensen in de buurt.
    Hartelijke groet, Jeannine en Henk
  30. Ferdinand Hoekstra:
    1 februari 2018
    Weer bij gepraat. Groet'n aan Ruud en Feijenoord door in de beker!!
  31. Jolanda:
    Lieve Oda,
    VAN HARTE GEFELICITEERD en een heeeeeele dikke knuffel uit Oosterbeek.
  32. Koos en Barbara:
    1 februari 2018
    Ook van harte gefeliciteerd met je verjaardag ,Oda. Nog vele jaren erbij in goede gezondheid. Dikke kus ook voor Ruud .
    Groetjes van Koos en Barbara
  33. Fred&Gera:
    Hoi Oda en Ruud,
    Het blog is erg leuk om te lezen, boeiend en beeldend. Als ik het hardop lees is het of ik Oda hoor praten (;
    Groeten!
  34. Anna:
    Dank je Oda. Leuk te lezen. Groetjes aan Ruud. Doei
  35. Riet en Fokko:
    3 februari 2018
    Lieve Oda en Ruud,
    Na je tip, heb ik vanmorgen de blog van je ontdekt in de mail. Alles in een ruk gelezen. Wat bruisend en vol energie zijn je verhalen. Ik zie je zo voor me. Fijn het zo te volgen. Ook onze lieve groeten aan Ruud