bonaire blog 5

Dag allemaal 👧👨👩👸👦

Allereerst "danki " voor alle reacties met tips, adviezen en het plezier waarmee blijkbaar de reis blog "Bonaire"  wordt gelezen. Dat doet mij een deugd. Ruud zegt regelmatig : " Jemig, wat weer een lang verhaal"

Moeten ze het allemaal lezen???!!!

We weten nu ook hoe de inwoners hier heten nl "Boneriano" en spreek je uit als "Bonerjano" met dank aan lieve vriendin, geboren en getogen op Curaçao, maar haar ken ik al heel lang kan via de sportschool oet mien Stad van Lady's Gym en ze woont al erg lang in Nederland, maar uiteraard op gezette tijden terug naar de Caribbean.

Ik ga dat ook doen, maar het tegenover gestelde van de Caribbean naar Nederland :) Juli as de eerste keer!

Daarbij een excuus en een sorry, dat bij enkelen van jullie de post 💌van hen (nog) niet tot ons huis of postbus is door gedrongen. Ik kijk regelmatig in de postbus (502, Kralendijk, Bonaire) als ik naar school fiets, want ik kom er langs. We blijven hopen en zodra het binnen is, laten we het weten.💌 Op vrijdag 9 februari jl. lag er weer een pakketje verjaardag post, inmiddels via appje laten weten,heel gezellig!  Ik weet van enkelen uit Groningen & Tilburg dat die post  nog steeds niet binnen is, maar we blijven hopen.

Het afgelopen weekend stond in het teken van * de kindercarnaval optochten, niet erg groot, maar wel kleurrijk, hetgeen meerderen wellicht op facebook voorbij zagen komen. Voor hen die niet op fb zitten hierbij nog een foto!

Ook * het snorkelen blijft fascinerend. Zie foto over de dieren in de zee op het grote billboard.

Nog niet met camera onder water foto's gemaakt, eerst eigen indrukken maar eens verwerken.Op een andere plek, vlakbij de zoutbergen en het roze gekleurde water zagen we mooi gekleurde vissen. Ruud zag enorme barracuda's en ik kleine schildpadden, die rustig over de bodem gaan en hun prooi verorberen. Eentje echter kwam wel heel dichtbij, ik kon het beessie bijna aanraken. Hij kwam even boven het water, leek een luchtje te scheppen en zakte toen weer af naar beneden.

Ik wilde mijn kleine blauwe brilletje 👓opdoen, dan zie ik het allemaal 🐢🐠🐟🐡🐚🦀net wat scherper 🤓daar onder het water, maar dat lukte toch niet zo goed met dat masker. Eerst maar eens op het droge er mee oefenen, want het masker moet goed aan het gezicht vastzitten, anders loopt er water bij naar binnen.

Ook merken we de afgelopen weken dat wij veel meer vocht tot ons moeten nemen, vooral na het fietsen, sporten of poetsen hier in huis, bijna iedere activiteit met/zonder airco binnen en ook buiten gaat bij mij althans gepaard met veel zweten. Soms stap ik even kort onder de douche🆒🚿 en gelukkig frist dat op. Dus soms meerdere keren per dag iets anders aantrekken.

Het 👚👙👗👖👕goed droogt ook weer snel, dus dat is dan weer meegenomen. Als ik op het einde van enkele meters waslijn ben, is het eerste wasgoed aan het begin van die zelfde waslijn, het spul al bijna weer droog.

Heel gezellig doen we op de zaterdag boodschappen met de auto en aangezien ik nog steeds niet kan autorijden, zijn we wel genoodzaakt om met de auto te gaan, want op de mountainbike zitten geen fietstassen en de inhoud van 2 kratjes boodschappen op de rug is een beetje teveel van het goede.😂

Wellicht komt er een moment dat ik dan toch maar de opoefiets pak met grote fietstassen, maar dan trap ik mij wel een ongeluk, vrees ik. Ik ben wel verzekerd dan van een groot deel van de weg terug naar huis, de wind in de rug, te hebben.

Het is nooit de  favoriete bezigheid van Ruud geweest boodschappen doen en deed ik het thuis altijd, vond het ook niet erg en prima, tevens kon ik dan ook kiezen om het op rustige tijdstippen te doen. Lijstje afwerken bij mij is er niet zo bij. Ik mag graag alle tijd er voor nemen en hier en daar lekker neuzen. Dat duurt soms wel wat langer dan Ruud lief is.

Verder komt er zeker meer lijn en ook rust in mijn week. De dagen verlopen meer herkenbaar voor mij zoals we eigen waren in ons Nederland/ Voorburg. Het tijdsverschil van 5 uur is nog wel af & toe lastig, vooral als ik even wil contacten 📲☎📞om elkaar even te horen 👂👂& soms 👁👁  gaat dat best goed via whatsapp, als je maar wifi hebt en een redelijk toestel hebt van de laatste jaren. Ook dat telt, helaas of mijn beltegoed via het abonnement is op, dat kan ook nog hoor! Jullie merken wel dat ik voor een groot deel helemaal om ben, gezien al deze digitale mogelijkheden. Had dat never nooit van mij verwacht, maar Ruud zegt al dat ik een digitale junk ben geworden.

Ruud volgt met belangstelling het nieuws  mbt St.Eustatius nu Nederland  het bestuur heeft overgenomen en orde op zaken moet worden gesteld, zoals het journaal/nieuws uur vermeldde. Hij vliegt de 18e voor een week naar Sba en Statia. Het journaal kijken we per dag toch wel trouw in de herhaling net als DWDD, Eva Jinek, maar kijken eerst wel even naar de items.

De luizenmoeders kijken we meestal een dag later via de computer, ja dat blijft prachtig herkenbaar en kan ik sommige types wel wat aandoen. Volkert een heerlijk relaxed type met daar tegenover de stresskip

De directeur heeft af en toe ook een schop onder zijn kont nodig. Wat een vervelende man en een slapjanus eerste klas, maar goed neergezet.

Ik krijg ook steeds meer grip op groep 8 en ik heb een mooi kinderboek "Eiland in de wind" bij vertrek gekregen van vrienden met herkenbare sferen van Bonaire en ook nog een aardig spannend element er in. Daar wil ik 1x in de week een hoofdstuk van voorlezen als afsluiting van de les. Goed voor het begrijpend lezen. Wellicht als het aanspreekt, kunnen de kinderen zelf ook eens een hoofdstuk voorlezen, echter zover zijn we nog niet. De man, waar ik mee samenwerk is een aardig persoon, we liggen wel in elkaars verlengde en dat voelt heel prettig. Zeker ook naar de kinderen toe, zijn we meestal van dezelfde mening toegedaan in hun gedrag en handelen.

Inmiddels ook officieel opgegeven en betaald voor de Vierdaagse van Nijmegen, dus nu gaan oefenen. Er staat een looptocht op het programma in maart as , 30 km lopen vertrek om 5.00 uur in de ochtend en voor de warmte weer binnen zijn. Ik moet nog even aan het idee wennen om dikke nieuwe loopschoenen (voor Nepal in oktober as) in te moeten lopen hier!😏😪

Donderdag is nu een welbestede dag met twee scholen daar ze toch een stukje uit elkaar liggen, zo'n 30 minuten op de mountainbike en om 12.00 uur is het ook meestal warm als ik bij de 1e school vertrek om naar groep 8 te gaan., terwijl ik om 6.40 uur in de ochtend op de fiets zit naar de kleuters, dat is dan een geschenk uit de hemel en heerlijk fietsen. Ik arriveer om 7.10 / 7.15 uur, , even uitdampen en afdrogen, een kop koffie uit het koffieapparaat en ga ik naar de klas, waar de kinderen vanaf 7.20 uur binnenlopen.

Afgelopen donderdag liep het even anders. De wekker loopt af, Ruud zegt nog :" Het is nog wel erg donker".

Het zal wel, weet ik veel. Dus als een kip zonder kop doe ik mijn ochtendrituelen, gewend om dit vrij vlot te doen en geruisloos en om 6.40 uur zit ik op mountainbike, denk ik.

Het is wel heel rustig en inderdaad donker op de fiets. Bij het vliegveld naderen is het echt pikdonker, dit voelt niet goed. Ik keer om en denk nog dan straks maar te laat op school. Ik keer mijn mountainbike om op de verlaten weg, ik kijk op mijn horloge, nadat ik het zweetbandje over het horloge verschuif en zie de tijd shit :Het is 1.30 uur . Mijn mobiel was ingesteld op 6.15 uur, maar  de klok was door onbekende reden naar de Ned. tijd versprongen, dus wekker liep op de Nederlandse tijd af ,maar dat was dus wel 1.15 in de ochtend stond.

Ruud had op zijn klok gekeken om te zien hoe lang hij nog even kon slapen, zag toen ook ,het is pas 1.40. Hij stapte meteen in de auto, kwam mij dus tegen toen ik net was omgedraaid en begeleidde mij met de koplampen toen hij achter me reed, weer naar huis. Dat was sneller dan de fiets eerst weer in de auto laden.

Het was wel een cadeautje dat we nog 4 uur mochten slapen en gelukkig lukte dat wel aardig. Alleen we checken de tijd op telefoon nu goed voor het slapen gaan.

Ik was op de juiste tijd, toen wederom de wekker op Ruud zijn mobiel, snel klaar. Kleren aan en weg, want alle ochtendrituelen ging ik niet nog een keer doen.  Kauwgum weer in de mond en famos!!! :) Jeetje, de weg was nu wel heel erg modderig met gevulde kuilen met water en vele enorme plassen en autobanden afdrukken, dus daar weer doorheen ploegen, maar je kent zo langzamerhand de weg wel in al zijn hobbels en kuilen. Het heeft vannacht na 2.00 uur dus nog flink geregend, ik heb dat niet mee gekregen met dat extra slaapje!

Ik was keurig om 7.15 uur op school. De eigen juf ziek. Ook hier slaat de griep toe, maar wellicht een andere virus/bacil dan in Nederland. ( of komt het mee met de KLM en TUI vliegtuigen. Dus ik mocht de groep, inmiddels 12 kleuters alleen doen, prima.

De ochtend van 7.30-12.45 uur vind ik wel heel lang voor deze kinderen en enkelen gaan ook nog tot 17.00 uur naar de overblijf/na schoolse opvang. Liam roept de hele dag: "Mama komt zo en staat regelmatig op de uitkijk, soms vergeet hij het even, maar komt er wel steeds op terug. Die dagritme kaarten heeft hij nog niet zo'n boodschap aan. Ting Feng valt om 12.30 uur meteen in een hele diepe slaap, zittend, bijna staand en liggend en is bijna niet wakker te krijgen als zijn oudere broers hem komen ophalen om 12.45 uur.

Ik moet hem wakker houden dit keer, want ik moet naar de andere school en kom daar in goed overleg pas om 13.15aan.

Het was dus een intensieve dag, waarbij groep 8 eindelijk aan mij en mijn medewerker de persoonlijk vragen aan ons konden stellen. Zelf geen kinderen hebben kon ik nog uitleggen, maar niet getrouwd zijn, dat kan helemaal niet, vonden de meiden, hoe ik het ook uitlegde! Het wordt zeker vervolgd!

Vrijdag jl had ik de carnavalsochtend op "De Pelikaan". De juf was nog steeds ziek. De kleuters hadden hun T-shirt met handafdruk erop aan, een enkeling een gigantische bril op de neus. Eerst een gezamenlijk gebeuren in de centrale hal van de school, om 7.45 uur waren we present, erg gezellig en ook zeer vertrouwd, waarbij ik mij uiteraard zeer prettig voelde. Daar konden we luisteren en kijken naar optredens van oudere kleuterklassen en deels hogere groepen met ouders erbij. Daardoor hadden ze om 12.00 uur een tweede lichting groepen. Het is een grote school. (ruim 300 leerlingen) De rest van de ochtend tot 12.30-12.45 uur, waarin de kinderen worden opgehaald waren we in de klas/ speellokaal/buiten. De tijd vloog om ondanks de lengte van de ochtend. Vind ik wel erg lang voor die koters. Ik heb een heerlijk chinees mannetje in de groep, die standaard in slaap valt om 12.00 uur en is bijna niet wakker te krijgen als hij door zijn 2 oudere broertjes wordt opgehaald. Alleen vandaag met al die traktatie bleef hij wel wakker, al deed hij wel pogingen om te gaan slapen.

Daarna met het team gefrituurde hapjes in de teamkamer en even napraten.

Om 14.00 uur in de hitte weer naar huis op het gemak fietsen even bij postkantoor/postbus langs... bingo, mijn dag kan niet meer stuk. Toch mist er nog post uit Tilburg en Groningen. Ik ga er maar vanuit "wat in het vat zit, verzuurt niet".

Zaterdag wezen spinnen, maar eerst vroeg voor de buis om 7.00 uur Olympische Spelen voor het schaatsen de dames op 300m en de shorttrack van Shinky Knegt! Wat een verrassing en mooi behaalde resultaten en de kop is er van af van de Spelen en al 4 medailles, maar wat zal Irene Wust enorm balen, zeg!

Na het spinnen zijn we met collega van Ruud, die avonds  weer naar Nederland terug vloog, na 2 weken Bonaire, naar het Washington Nationale park.

Wat een apart gebied aan de noord kant van Bonaire, veel steen en grillige ondergrond, het lijkt wel een beetje op lava gesteente, hetgeen me aan Lanzarote doet denken, heel veel cactussen🌵🌵🌵, van erg hoog/grote tot kleine vlakbij de grond groeiend cactussen, geiten (zelfs een grijze) een .....vogel, een broodmagere ezel🐴 , die er niet gezond uit zag, je kon zijn skelet duidelijk afgetekend zien en er liep raar snot uit zijn neus. Kwam wel heel dichtbij de auto, maar niet geaaid i.v.m. bacillen en ziektekiemen, maar het was wel zielig.

De lichtblauwe zee met gigantische opspattende schuimende witte golven🌫🌫🌫 tegen de rotsen, huizenhoog!

Wat een spektakel. Dicht er bij staand krijg je ragfijne waterdruppels over je heen. Wat een prachtig natuurelement/-geweld aan de kust met een stukje geschiedenis hetgeen zich openbaart in een vervallen vuurtoren uit de 19e eeuw, de Slagbaai waar geiten werden geslacht voor het vervoer naar Curaçao en in een klein museum waar het een en ander van het park m.b.t. de omgeving, mens en dier wordt verteld in een aardige tentoonstelling.

Daarna lunchen 🍽aan de Coco Beach ter afscheid van de collega en kunnen de mannen nog even de laatste samenwerkingsperikelen bespreken.

Dan in ijltempo naar huis, waar de evaluatie is van de ochtend bij de Olympische Spelen en uiteraard het ⚽gaan zien! Wel prettig dat we Nederland 1,2 &3 kunnen ontvangen.

De winkels zijn tot 20.00 uur open, boodschappen doen moet dan maar daarna!

Zondag samenvattingen Olympische spelen/sport bekijken!  Waarom zeggen ze bij de samenvatting van het schaatsen bij de Olympische Spelen al de uitslag, dan wordt het toch stukken minder spannend om te kijken.

Dan maar even wat opzoeken in het washok buiten.

Ik open de deuren en het ziet gadverdamme.......pikzwart van mieren🐜🐜🐜🐜, zoveel zag ik nog nooit zoveel bijeen. Alle spullen zitten helemaal vol mee. Eerst alles er uit gooien en dan blijkt dat er een klevig hoopje op de grond ligt, geen idee wat het is. De beesten kruipen overal tussendoor, omhoog bij de muren langs, in richels en spleten, overal. Ik ga ze er maar eerst zoveel mogelijk uitvegen en dan met  met zeepsop en kokend water aan de gang. Na een kwartier rust in het washok en kan ik bijna gaan kijken naar Sven Kramer.

De komende week hebben ze hier vrij, carnaval vakantie, voorjaar is hier niet aan de orde 😊dus even tijd voor sporten, zwemmen, snorkelen en wat huishoudelijk gedoe, hoort er ook bij.

Ruud gaat dan zondag 18 februari as t/m zondag 25 februari as naar het kleinste eiland Saba en St Eustatius  om kennis te maken en enig beleid uit te stippelen. Daar zie ik wel een beetje tegen op. Ik ben nog niet zover dat ik bij mensen even aan kan waaien. Als achterdeurtje/geruststelling heb ik wel adres en telefoonnr. van een collega, die vlakbij woont, mocht er iets gebeuren of waar ik hulp bij nodig heb.  En een honkbalknuppel naast mijn bed met die inbraken en overval van de afgelopen weken in ons buurtje, je weet maar nooit. 😏

En we gaan straks naar de optocht in Kralendijk kijken, vrijdagavond was teenagers-optocht, nu de volwassen optocht, we zijn benieuwd .Hoeft in ieder geval niet afgelast worden zoals in Nederland vorig jaar door het slechte weer, hoewel het hier vandaag ook fors waait en een korte plensbuien bij regelmaat

Optocht hier zijn een paar wagens met dj of muziekband erop en verschillende groepen mooi uitgedoste  mensen achter de wagens. Geen grote praalwagens zoals wij kennen. Zie foto's die we wel weer plaatsen, ook voor hen die geen facebook hebben.

Ajo betekent "Tot ziens en tot zover maar weer!

Tot blog 6

Ruud & Oda

1. Dirry Peppelenbos:
    Leuk verslag weer Oda.
  2. Nelly:
    11 februari 2018
    Dank je wel! Jullie beginnen al aardig thuis te raken. Heel wat ervaringen zo ! Grappig verhaal ook hier en daar. Veel sterkte de week dat Ruud weg is. Dat zou ik ook niet fijn vinden.
  3. Sanne en Reinier:
    11 februari 2018
    mooi verslag weer! kus van ons
  4. Marja en toon:
    11 februari 2018
    Bedankt weer. Wat een verhaal met de wekker. Helemaal alleen op de fiets in de nacht. 😖😖
    Lieve groetjes uit Tilburg.
  5. Ferdinand Hoekstra:
    11 februari 2018
    Leuk, leuk leuk weer Oda!!!
  6. Diana:
    11 februari 2018
    Was weer leuk om jullie belevenissen te lezen.
  7. Marcelle Koks:
    11 februari 2018
    Wat een avonturen weer, zo leuk om te lezen! Net of we om een hoekje mogen meekijken. Dat wordt wat zeg, met het inlopen van die schoenen, warm!! Toen Rob in militaire dienst marsen moest lopen, verbrokkelden ze maande brand in de kistjes, dat absorbeerde als een dolle 😉
  8. Marcelle Koks:
    11 februari 2018
    Dat moest dus zijn: maandverband.
  9. Erna vanBoldrik:
    11 februari 2018
    Bedankt weer voor jullie verhaal. Sterkte Oda als Ruud weg is, we lezen wel hoe je het ervaren hebt.
  10. Gerard en Lous:
    11 februari 2018
    Leuk jullie avonturen te volgen. Het is in ieder geval anders dan Voorburg. Mis je het leven daar? Nu het hier zo koud is lijkt die warmte mij heerlijk!
  11. Claudia:
    11 februari 2018
    Weer met veel plezier je verhaal gelezen! 🚴🏻‍♀️... de nachtelijke fietstocht 😂😉
  12. Mirjam:
    12 februari 2018
    Prachtig verhaal. Wat moet dat een komisch gezicht zijn geweest, Oda op de fiets en Ruud in de auto er achteraan 😂😂
    Veel sterkte Oda als je een weekje alleen bent. En Ruud succes op de andere eilanden.
    Groetjes Mirjam
  13. Mariella:
    12 februari 2018
    Wat een avonturen Oda! Nog veel plezier daar op het overzeese eiland!
  14. Hans:
    12 februari 2018
    Oh wat een heerlijk verhaal. En dat gedoe met het wekkertje op de Nederlandse tijd, dat verwacht je toch niet van Ruud hè. Maar hij komt je dan wel weer tegemoet midden in de nacht.
    🚗🚲.
  15. Fabienne:
    12 februari 2018
    Leuk weer om te lezen Ruud en Oda jullie 5e week al weer.
    De schoenen voor Nepal die hoef je niet zo heel lang in te lopen hoor. Wij hebben dezelfde en ze zitten bij mij als pantoffels.
  16. Jeannine Engels en Henk Stremmelaar:
    12 februari 2018
    beste Oda en Ruud, Er gebeurt genoeg bij jullie. Hier was het carnaval, Josine en Niek vierden het met studiegenoten in Zwolle zoals in andere jaren. Wij pasten op de dochters in een qua weer saai Amsterdam. 23 februari gaan wij met de kinderen en kleinkinderen op skivakantie. We zijn benieuwd hoe het met de sneeuw is. Op de terugweg blijven Henk en ik een paar dagen in München: opera en musea; we zijn benieuwd. Mooi, dat het zo klikt tussen Oda en de scholen. We zijn ook benieuwd naar Ruud's ervaringen in ambtelijke Bonaire en andere eilanden. Hartelijke groet, ook namens Henk, Jeannine
  17. Lenneke Kolen:
    12 februari 2018
    Wat een stunt om midden in de nacht naar school te fietsen, dit zal je niet nog een keer overkomen😂😂.
  18. Frouwke:
    12 februari 2018
    Weer erg leuk om te lezen Oda!
  19. Joke van beek:
    12 februari 2018
    Jij komt die periode zonder Ruud wel door, succes oda groetjes Joke
  20. Jolanda:
    12 februari 2018
    Hallo allebei! Had ik al gezegd dat er een vriendin van mij met haar zoontje op Bonaire wonen. Titia Borm en zoontje Ezra. Zou leuk zijn als jullie ze tegenkomen ... Mijn zwager was met beide zoons ook net op Bonaire om te duiken. Ze zijn daar al eerder geweest en erg enthousiast. Misschien kunnen we een X face-timen Oda als Ruud er niet is ... Zien we elkaar ook nog eens. En anders zie ik jullie graag als jullie in de buurt zijn, in Nijmegen tijdens de 4-daagde XXX
  21. Els Pheifer:
    12 februari 2018
    Leuk om weer je belevenissen op afstand mee te maken. Ben je de warmte niet af en toe niet goed zat? Nou ja, je bent in ieder geval de hele dag schoon..😄
  22. Femke:
    14 februari 2018
    Wat een schatjes op die foto!
  23. Asira Sahin:
    15 februari 2018
    Wat een mooi verhaal en een leuke fotos..
    Groetjes van ons❤️
  24. Ruud Peters:
    16 februari 2018
    Jolanda, dat lijkt me prima, maar moet ik eerst uitvogelen hoe dat gaat face- timenDigitaal al veel bij geleerd in zo’n korte periode, maar daar nog niet aan toegekomen!

Heerlijk altijd die reacties, lieve mensen blijf dat vooral veelvuldig bij regelmaat doen ! X🤓X