bonaire blog 7,5

5 maart 2018

hallo Europese Nederlanders en enkele Caribische Nederlanders

Moet ik nog steeds aan wennen als ze het over de Hollanders uit Nederland hebben,die noemen ze hier Europese Nederlanders

Ik zou kort nog wat zeggen over mijn dienstreis naar eerst St.Eustatius,Statia in de volksmond genoemd ,daarna Saba en vervolgens  St.maarten.

Door de nasleep van de orkaan zijn de reguliere vluchtverbindingen  naar Statia en st Maarten vervallen en moet via omwegen gevlogen worden of apart toestel gehuurd worden.

We gingen met aantal mensen van Inkoop en financiën en aantal vlogen via omweg met oa een tussenstop in Miami,dan ben je zo maar 2 tot 3 dagen onderweg voor een reis van voorheen  2 uur naar Statia en 15 min doorvliegen naar Saba of St Maarten.

Daarom afgelopen weken druk bezig geweest met verschillende medewerkers van het SSO en ministeries van Nederland om een contract af te sluiten voor een zogenaamde CN express. Was spannend of het zou lukken,maar afgelopen maandag landde de eerste vlucht. We hebben eerst een periode voor 3 maanden afgesproken.

In Nederland moest ik  af en toe een bus regelen ,maar hier ging het dus om contract voor vliegtuig met vele mails tussen eigenaar van luchtvaartmaatschappij die  in  Florida woont ,directeur van de luchtvaartmaatschappij en de ambtenaren in Nederland. Maar zoals jullie op de foto kunnen zien, de persconferentie en officiële opening was niet voor niks georganiseerd. Lag snachts nog wel even wakker, het zou toch echt wel door gaan.

Op Statia was afwachten hoe de mensen zouden reageren nadat Nederland de macht naar zich had toegetrokken de week ervoor. Maar dat viel reuze mee,mensen waren erg vriendelijk. Als je op straat loopt elke auto toetert en iedereen zwaait naar je.

Was nog schade te zien door de orkaan ,huizen waren beschadigd ,vooral de daken. daar zijn ze nu druk mee bezig te herstellen. Verder oudere houten huizen.

Op Saba is maar weinig wat je aan Nederland doet denken,mensen praten engels,huizen lijken meer op engelse huizen.

Zeer mooie natuur en stuk frisser dan op Bonaire of st Maarten. We hadden helaas geen tijd om wandelingen naar de top van de heuvel te maken,maar erg groen eiland.

Toen naar Sint Maarten,daar zag je vooral schade aan de grote hotels . Bij sommige is gewoon heel de voorfront weggeslagen. En heel apart een hotel veel schade en hotel ernaast bijna niets.

In de toeristenwinkels in Frontstreet merkte je dat minder cruises en toeristen zijn en verschillende zaken het niet redden en gaan sluiten.

Verder paar mooie stranden ,maar veel drukker verkeer dan op de BES eilanden.

Door de nieuwe vluchtverbinding hopen we  dat naast de ambtenaren die voor werk naar Saba of Statia moeten en patiënten die naar st Maarten vervoerd moeten worden  ook meer toeristen weer gaan.

Oda en ik gaan zeker nog wel een keer voor toeristisch uitstapje naar Saba.

Alleen tickets zijn duur,vb naar Curaçao vanaf Bonaire ,wat 15 min vliegen is, betaal je minstens 150 dollar voor retourtje. en naar saba is dat nu 600 dollar retour,krijg je wel een biscuitje en pakje drinken van de steward.

Al met al was deze reis een mooie gelegenheid   om kennis te maken met de medewerkers van het SSO op Saba en Statia en ook te zien hoe de huisvesting van de verschillende diensten uit Nederland daar geregeld is.

Tot zover ,nu weer op Bonaire aan de slag

groet Ruud

1. Marja:
    6 maart 2018
    Bedankt broer. Leuk om jouw mooie avonturen ook te lezen.
    Eerste succes behaald!!!!!👍👍👍
    Lieve groetjes van ons. 👍👋😘
  2. Mirjam:
    6 maart 2018
    Wow! Een contract afsluiten voor een vliegtuig, dat is inderdaad toch wel wat anders dan voor een bus. Hopelijk trekt het ook toeristen aan, dan heeft de lokale bevolking ook weer een betere toekomst.
    Succes met al je komende projecten.
  3. Fabienne:
    6 maart 2018
    Leuk om te lezen waar jij druk mee bent Ruud. Wat goed dat het is gelukt om een contract te sluiten over de CN express. Groeten uit een wit Corvara.
  4. Hans:
    6 maart 2018
    Leuk te lezen waar je mee bezig bent. Is wel even wennen om je eigen vliegtuig te moeten regelen. Succes met alle veranderingen.
  5. Jolanda:
    6 maart 2018
    Hoi Ruud! Interessant 'inside' kijkje. Bijzonder werk lijkt me. En zo te lezen goed gedaan. Ik vind het wel nog steeds een raar idee dat jullie helemaal daar zitten ... Heb het goed!
    Dikke liefs van Jolanda
  6. Nelly:
    Dank je wel
  7. Marcelle Koks:
    6 maart 2018
    Boeiend, jullie avonturen daar. Succes verder!
  8. Ferdinand Hoekstra:
    9 maart 2018
    Klinkt iig dat het 'normale' leven na de orkanen weer is opgepakt. En zo'n Frontstreet ondernemer kan natuurlijk het hoofd niet boven water houden zonder de cruise liners en hun huur loopt gewoon door. Mooi inkijkje Ruud, tot horens!
  9. Fred Verbeek:
    11 maart 2018
    Geen tijd om stil te zitten, Ruud. Leuk? Veel? Lijkt me best lastig om de kluwen van lijntjes en poppetjes helder te krijgen; 'n uitdaging heet dat hier, daar ook? Sterkte en plezier!
    Wil Oda nog even zeggen dat er toch ook op Bonaire fietsbanden met een dikke anti-leklaag verkrijgbaar moeten zijn. Weet ook dat je in die exotische orden redelijk gemakkelijk aan een rijbewijs kan komen. Maar chapeau, hoor, voor de voortvarendheid waarmee je te werk gaat.
    Las ook nog iets over de hoeveelheid zeewier waar jullie last van hadden; helaas niet de eetbare. Ook veel pastic troep? Dat staat hier nogal op de voorpagina.
    Houdoe!