blog Bonaire 20

29 december 2019 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

Lieve mensen.......onze blogvolgers ☃️☃️☃️☃️☃️☃️☃️☃️☃️☃️

Heerlijk en erg fijn om ook jullie belevenissen te horen. Datgene wat jullie ondernamen en voor de periode wat nog komen gaat. De herfst heeft de intrede gedaan🌦🍃🍂🍄🍁🐿🌿🦔⛅️ Onze seizoenen mis ik wel een beetje, terwijl men in Nederland met het steeds kouder en  voor een enkeling onaangenaam weer de warmte, de zon soms jaloersmakend kan zijn.

Vakantie in altijd hetzelfde weertype is anders dan dat je er woont en werkt.

De boot weer aan de wal, een verhuizing weer achter de rug. Het verheugen om de winter in te leveren voor warme temperaturen en ....de reislustigen voorbereidend nieuwe reisplekken na de verkenning van de Baltische staten.

*Nee, ik word niet moe om iedereen en alles te ervaren en te beleven als ik in Nederland ben. Ik heb wel het een en ander van tevoren goed moeten plannen en regelen. Dat is geen punt en dat doe ik ruim van tevoren, waarbij Ruud weleens zegt:” ik zeg een week van tevoren dat je naar Nederland ✈️ om al dat georganiseer te vermijden. Ik weet dan zeker dat ik daar ongelukkig, erg rusteloos en moe van zou worden, als dat zou gebeuren. Dan komt het echt niet goed. De trein rijdt wel en de auto staat voor, laiverds, die mij van hot naar her rijden, een stukkie lopen ook niks mis mee of uiteraard op de 🚲 Zo kom ik altijd van A naar B. Ik krijg er energie van, zeker als het allemaal gaat zoals ik plande zelfs tot aan het bewonderen van Kyan, het Prinsjesdagkind, twee dagen jong.Wat wil je nog meer en ga je met een voldaan en zeer prettig gevoel terug naar Bonaire.

*We hebben een zeer hete periode achter de rug. Bijna windloos en in de ochtend bewolking en even later een flinke dosis zon. Reeds het bed uitstappende leun je in de vroege ochtenduren (6.00 uur) tegen een dikke muur van warmte. In binnenruimten op school, in de klassen en openbare gebouwen staat de airco hoog en als je dan buiten komt b.v na schooltijd om 14.00 uur is het bloody hot. Ik mag dan nog even tegen mijn bergje van keien, gruis en zand op fietsen, altijd wind tegen, om daarna meteen de plomp in te kunnen. Wat een zaligheid en weelde zo’n zwembad

*Het nieuwe schooljaar 2019-2020 weer met veel plezier begonnen.

Extra aandacht voor de Nederlandse taal in groepen van gemiddeld 4 kinderen m.b.t.het thema van het moment in 4 kleutergroepen en twee groepen 3.

Het is fijn om te zien, te horen en te ervaren hoe sommige kinderen ontdooien en onze taal meer eigen maken. Ook gestart met kinderen, die iets meer in hun mars hebben. Een aardig programma “B Bot”, die je hand aanreikingen geven om het jonge kind naar dat hoger niveau, dat zij/ hij aankan, te brengen. Ook zijn er de zgn “ smartgames”

* Ik ben opnieuw met de beginners cursus begonnen van het onder de knie krijgen van het Papiaments. Ik had de vorige keer toch teveel gemist waardoor ik het te weinig mee kreeg de afgelopen maanden.

Ook kom ik te weinig met de taal van hier in aanraking. Ik probeer het wel, zeker bij de standaard vragen, antwoorden en beleefdheden, maar als je het even niet weet of je reageert niet snel genoeg, dan verval je toch in de taal die je wel beheerst of de lokale mensen hebben al een reactie gegeven in het Nederlands. Allemaal goed bedoeld, maar niet bevordelijk voor mij. Dat komt mede doordat de mensen je hier wel verstaan en ze spreken ook Nederlands. Dus ik ga mijn leven beteren wat dat betreft!🥰

* Regatta week, voor school een vrije week, de z.g.n 🍁🍄🍃herfstvakantie.🍃🍁🍄

De aftrap was zondag 6 oktober jl. zwemmen voor de 2e keer naar Klein Bonaire” een natuurbeschermingsgebied zowel onder als boven water.

Het is 1, 5 km visa versa.Het was aardig pittig door de sterke stroming, waardoor je steeds afdrijft, maar wel tussen de gemarkeerde lijn van boten bleef. Een uur zwemmen voel je daarna wel in de pootjes.

* Twee studiedagen voor de onderbouw m.b.t. “Het Spelend leren!”

Dat klonk mij bekend in de oren en ik had toestemming van de directie om  die twee dagen mee te beleven met het team van de onderbouw. De massage workshop was een hele verrassing naast het maken van een kerststal van kosteloos materiaal en het zelf doen van “energizers” tussendoor spelletjes ter ontspanning voor de kinderen in je groep.

* Bezoek uit Nederland.Dat is altijd erg gezellig om de mensen te laten zien en ervaren hoe wij hier in het heerlijke huis, in ons werk, kortom in het dagelijks leven gedijen. Daarnaast fijn om ook weer informatie te krijgen uit ons 🐸land. Zo pakken we dat weer op in de maanden januari t/m maart 2020.

Een keer in de 3 maanden op de vrijdag het weekend inluiden op het strand met evt nog een duik in de zee met het team en evt. met partners, het gezin, alles op vrijwillige basis, tijdens een barbecue met lekkere hapjes, je neemt je eigen drankje en stoeltje mee als je een beetje aangenaam wilt zitten. Hoofdelijk worden de kosten verdeeld.

Het weer is op het tijdstip van komen zo tussen 17.00-18.00 uur heerlijk.

Het is heel prettig om zo het weekend in te gaan in de open lucht i.p.v. in de  koffiekamer van school. Je praat eveneens meer met elkaar over ook eens andere dingen dan schoolse zaken. De  zon gaat zo mooi onder en de luchten daarna zijn ook prachtig. En je kunt dus altijd buiten zijn, 24 uur lang als je zou willen en zeker op je niet werkdagen, maar overdag is het regelmatig te heet wat mij betreft.

Ik vind het wel heel biesunder en prachtig dat de aankomst van de vliegtuigen zo dicht over zee en het strand gaan.Je kunt zwaaien naar de mensen en je hebt bijna het gevoel dat je het enorme toestel kunt aanraken. De plek waar we neerstrijken op het strand ligt op scheet afstand van het vliegveld, dus het vliegtuig is bijna klaar om te landen. Je hoort dat het landingsgestel uitgeklapt wordt.

Ruud 10 dagen via Miami naar San Francisco voor een 7 daagde cursus en het bezoeken van verschillende bedrijven. Daarnaast blijft er ook nog wel tijd over om San Francisco prive na zoveel jaren te herontdekken.

En menigeen tegen mij zeggen:” En jij gaat zeker mee of waarom ben je niet mee gegaan” Tja daar denk ik niet aan, het is grotendeels werk en wat doe ik daar dan in mijn uppie. Al is het nu ook wel stil in huis, maar ga ik er wel in mijn uppie op uit. En ook zijn er nu meer contacten dan voorheen, waar ik een beroep op zou kunnen doen.

Kinderboekenweek met als thema “Reis mee” Dat spreekt mij uiteraard aan en organiseer ik met nog 3 collega’s en in samenwerking met de bibliotheek deze speciale week. Een dans door leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 bij de weekopening op het plein bij het luiden van de schoolbel & een toneelstuk daarna op het podium met als publiek de groepen 1 t/m 8 in totaal 15 groepen, hun meesters en juffen. Volle bak dus. We hebben 4 vrijdagen om dans en toneelstuk te oefenen. Schrijvers, die in elke klas hun bijdrage leveren in deze week van het📚📘📗📕Voor iedereen een spannende en drukke periode.Na de herfstvakantie is het gedaan, dan zijn de maanden november en  december in zicht en dat zegt een ieder meer dan genoeg.

Ik kan nu zeggen tijdens zeer tropische regenbuien op de zondagmiddag 17 november 2019 dat de Kinderboekenweek een zeer geslaagd feestweekje was voor alle kinderen met verschillende prijswinnaars van een door de bibliotheek uitgeschreven opdracht, mijn ontvangen spreuk via tante post, precies op tijd. De spreuk (kreeg ik via de post van een lieve vriend) kwam van Albert Einstein

📘 “Logica brengt je van A naar B” Op de fiets, in de auto en met het vliegtuig kun je van Aruba naar Bonaire of andersom, dat is logisch en begrijpt iedereen.

📘  Verbeelding brengt je overal” En met je eigen fantasie, wat jij in je hoofd hebt , kun je overal komen, op de maan, naar Mars of andere delen van de wereld.

Zo kon ik het goed uit leggen mbt het thema” Reis je mee” vd Kinderboekenweek. Het toneelstuk “de kapotte band van de boekenbus” was een groot succes.Tot slot de dansers nog even enthousiast op het podium, waarbij 300 ll zeer spontaan mee dansten en als traktatie voor alle groepen een zak spekkies, die door de lucht vlogen naar de meester/juf om even later in de klas uit te delen, want iedereen had natuurlijk zijn/haar stinkende best gedaan de afgelopen week.

Logeerhond Floortje dat weekend was ook een moment van gezelligheid.

Wandelen in de omgeving, maar ook naar zee. En in het nieuwe jaar 2020 komt ze ons nog een week verblijden met haar bezoek.

Dan dringt ook het besef tot mij door dat ik nog nooit zoveel en zo lang op blote kakkies heb gelopen als hier op Bonaire. Alleen als we echt weggaan doe ik iets aan de voeten. Ook nog nooit zoveel in huis en rondom huis gelopen in bikini en minstens 3x per dag ook zo een plons in het zwembad. Dat zal ik straks mogelijk gaan missen, niet die irritante zandvliegjes en de ordinaire vliegen, die maar niet op die stroopslingers gaan zitten.

Mijn bovenbenen zagen er laatst uit als een maandlandschap, overal dikke witte bulten, dwars door mijn katoenen lange broek heen.

Niks helpt bijna, inspuiten, zalven, alleen zo’n vlieg-mug mep tennis racket op batterijen, heeft effect. Het knettert er op los en de vonkjes springen uit het raket en een brandlucht is te ruiken. Het lijkt wel vuurwerk. Enige nadeel je moet steeds met dat raket zwaaien, toch lastig als je aan het koken bent.

Sinterklaas, inmiddels in ons 🐸land aangekomen, even op de buis gevolgd, evenals het Sinterklaasjournaal, maar afgehaakt, want het speelt hier helemaal niet een rol voor “het goedgelovige grut” en het werd voor mijn gevoel ook wel wat langdradig met al die vervelende gebeurtenissen, gelukkig altijd oplosbaar.

Zaterdag 23 november jl. kwam de Sint met zijn zwarter dan zwarte Pieten aan in de haven van Kralendijk. Een waar kleurrijk en muzikaal kinderfeest.

Op school de 5e december 2019 was de Sint er wederom met 4 Pieten, eveneens pikzwart. Het blijft een raar beeld de goedheilig man met die Pieten in die gloeiende hitte 😎te zien lopen over het plein.🥴🤣

Vandaag de fietsendokter voor de tweede keer aan de deur gehad. Ideaal voor mij als niet autorijder. Komt ter plekke je mountainbike onder handen nemen, maar een onderhoudsbeurt met zo’n dikke bobbel in je achterband, zeer explosief en de radertjes van de versnelling vragen ook om een verschoningsbeurt, hupakee in de auto en morgen een op gepimpte fiets weer bij de deur afgeleverd, zodat ik weer veilig en met gerust hart de berg op en af kan zonder over de kop te vliegen, ondanks dat ik eens helm draag.

Kerstfeest eerst met het team uit eten, een spelletjesavond op school in de aula. Ik won de 2e prijs bij “vrij dansen” op Antilliaanse muziek, een kappersbon. Nog 9 andere collega’s deden mee en het publiek (de overige collega’s) bepaalde door luid geklap wie bleef of kon weggaan, overigens in goede harmonie.Het was een afvalrace net als bij “stoelendans” hetgeen ook een onderdeel was. Daarna super verwend met een grandioos kerstpakket, waaronder een setje heerlijke geuren van Rituals.

Kenners zullen het weten hoe lekker dat is onder de noemer 🎄😇HAPPY BUDDA😇🎄en een eetbon bij een plaatselijk cafeetje in Kralendijk.

Daarna het Kerstfeest met de kinderen, waarbij we startten met 🔔🎄”KERSTWEEKOPENING”🔔🎄 voor alle 15 groepen en hun juffen en meesters. Ik las een alternatief kerstverhaal voor” de Kerst (B)engel” met ondersteunend zacht gitaarspelen van de muziekleraar.

Ik vond het spannend, licht nerveus, want ik had het qua tekst en uitstraling het boek wel enigszins bewerkt zodat het aan zou slaan bij groep 1-8.

Gezien de reacties van kind & leerkracht was het prima overgekomen.

Een van de kinderen uit groep 3 vond mij er mooi uitzien en vertelde mij:” juf Oda, jij bent 4 x getrouwd?” Mijn antwoord was:” Oh, ja is dat zo?” Uiteraard met grote vraagtekens in mijn ogen. Hij wist blijkbaar meer dan ik. Hij wees naar mijn hand en zei:” Je hebt 4 ringen om!” Humor!🤣 Dat kunnen alleen maar jonge kinderen bedenken.

Dan kerstvakantie, de kerstdagen bij de buren.

Op naar Aruba, (her)ontdekken naar zo slordige 25 jaar. We hebben een prachtige week gehad en ontdekt dat Aruba, one happy Island (zoals het in de volksmond wordt genoemd) meer is dan alleen prachtige zandstranden zoals Baby-Eagle en Palmbeach.

We hebben gewandeld bij de West Duinen, niks geen strand, alleen maar duinen, rotsen  en ruige zee met hoog opspattende golven. Bijna geen mensen getroffen. Klimmen op rotsen en keien o.a Ayo Rockformatie.

We hebben een looptour gedaan in San Nicolas, enkele kilometers verderop met de kleurrijkste muurschilderingen met typisch van het eiland, maar ook een verhaal in de geschiedenis. In ons café Charles Bar, dat nog steeds bestaat, was het heerlijk om daarna een goede plaatselijke pint te drinken en met de huidige eigenaren, een Brabander en een Antilliaan, bijpraten. Naast het Nederlands, spraken ze vloeiend Papiaments, Spaans en Engels, want de Amerikanen voeren wel de boventoon.

Nog steeds zat het café propvol met allerlei rariteiten, een veelheid aan opgehangen spullen of geplet tegen de wand. De vorige eigenaar was indertijd een markant figuur, een kapiteinspet op de kop, een Nederlander uit Weert, daar al jaren wonende. Hij stierf in 1989 en hij hangt met een geschilderd portret aan de wand tussen al die zooi. Erg vertrouwd en gezellig.

Een later op een avond in die week heerlijk genieten met de plaatselijke bevolking van “ Dande” muziek gespeeld door de oudere generatie.

Het wordt met uitsterven bedreigd, want de jongere generatie neemt het stokje niet over. Je zit dan als enige “ buitenlander” tussen de Arubanen, maar je kunt net zo prima meedoen in de muziek als hen. Dat is toch waar het om gaat, ver weg van al het toerisme.

Uiteraard hebben we ook een winkelmiddag gehad, op zoek naar koopjes.😂Hele chique zaken zijn er echter ook.

Terug op Bonaire via Curacao terug gevlogen in een klein vliegtuig van 20 personen, voelt als een privejet.

Basisschool “de Pelikaan” bestaat 15 jaar. Wij zitten in ons laatste kalenderjaar op Bonaire “ 2020” en beginnen op 10 januari met dat schoolfeest.

Al 2 jaar voorbij, niet te geloven en krijgen we het druk, maar o zo heerlijk en gezellig met bezoeken van familie en vrienden op ons eiland in de Caribbean in de maanden januari t/m maart 2020.

Nieuwjaarswens is bijgevoegd als foto en gaat dit jaar geheel digitaal, want tante post doet er te lang over. En uiteraard dan ook te laat met de voorbereidende fase, want dan mag je er in september van het jaar er mee aan de slag...dat die pepernoten dan al in de winkel liggen.....betekent nog niet dat wij al met de nieuwjaarswens bezig moeten gaan!

Heel veel liefs, stevige brassa en grt’n van ons beiden en we staan (nog steeds)open voor jullie belevenissen in ons 🐸land of elders waar jullie e.v.t. verblijven op onze 🌍.

🔔🎊🥳🥂🍾🕛🙏We maken ons op voor de JAARWISSELING 2019-2020!xxxx

1. Djoke:
    29 december 2019
    Blijft mooi je verslagen te lezen.
    Liefs van ons. Groetjes, Djoke
  2. Els:
    Heerlijk verhaal.
    Beeldend, ik fiets zo naast je in gedachte.
    Liefs uit Grunn
  3. Diana:
    29 december 2019
    Weer genoten aan je belevenissen
  4. Frouwke:
    29 december 2019
    Mooi verhaal Oda, het is altijd leuk om over jullie belevenissen te lezen. Liefs
  5. Wea:
    29 december 2019
    Ik kan maar één ding zeggen, WAUW!
    Heerlijk lezen en denken, daar zou ik heen willen.
    Dikke smok💋💋💋uut Stadskanaal (grunn)
  6. Claudia:
    30 december 2019
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen. Inderdaad: tijd gaat hard. 2 jaar alweer op het zonnige Bonaire. Langs deze weg voor jullie allebei een geweldig 2020! Liefs, Claudia
  7. Lenie en Peter van Dongen:
    30 december 2019
    Bon dia , leuk weer een bericht uit Bonaire . Het gaat goed daar en ook nog eens naar Aruba ( ook gebied Ari Kok bezocht.) , dushi tera nos baranka ta stima.
    San Fransisco,Holland , zo zien jullie nog meer van de regio.
    Henk en Jeannine hebben hier onlangs gelogeerd,was weer kai gezellig en natuurlijk kwam Bonaire ook langs.
    Helemaal gesetteld in 1 van Caribisch Nederland zitten jullie daar beter dan hier in koud Olanda.Het vriest.
    Gelukkig gaan wij weer eens op pad in januari ,nu naar Bolivia,Chili en Paaseiland . Een droomwens van jaren .
    Veel bezoekers uit Holland de komende maanden daar ,altijd gezellig en bijzonder om ze veel te laten zien van het prachtige eiland. Heel veel succes Ruud met je week en Oda jij met de school etc. Prospero Ano Neuvo ! Hartelijke groetjes uit Waspik Brabant , Lenie en Peter
  8. Gerard en Lous:
    30 december 2019
    Leuk weer al jullie avonturen te lezen. Voor jullie ook een gezond en avontuurlijk 2020. Lieve groet uit Epse
  9. Enid Philips:
    Dag Oda en Ruud,
    Wat heb hebben jullie weer veel beleefd. Wat vlieg de tijd, al twee jaar op Bonaire. Blijf van het eiland genieten en een goede 2020. Gr. Enid
  10. Fabienne:
    30 december 2019
    Wat vliegt de tijd hè. Nog maar een jaar op het eiland samen. En dan weer wennen aan NL. Heerlijk jullie vakantie op Aruba met mooie en kleurrijke foto’s op FB. Inderdaad is wonen in de warmte heel wat anders dan op vakantie zijn in de warmte. Na een aantal weken fietsen in de warmte kunnen wij het Nederlandse klimaat ook altijd waarderen hoor! Prachtige nieuwjaarskaart trouwens met een hele mooie spreuk! En weer leuk om te horen waar jullie de afgelopen tijd mee bezig waren. Groeten ook van Hans.
  11. Heleen Schoenmaker:
    30 december 2019
    Leuk om weer je verhalen te lezen Oda!! De tijd vliegt 2 jaar alweer.
    Voor jullie ook een Mooi en Gezond 2020 toegewenst. Lieve Gr Heleen en Louis 🎉🥂🍾😘
  12. Wilma:
    30 december 2019
    Wat een heerlijk verhaal weer, Oda. Je vertelt zo beeldend dat ik alles zo voor mij zie. En wat fijn dat je het naar je zin hebt. Nog maar 1 jaar te gaan. Een gezellige jaarwisseling en een prachtig 2020.😘
  13. Marja:
    31 december 2019
    Hoi Ruud en zodra. Bedankt weer voor het mooie verhaal. Wat een werk weer Oda. Alweer 2 jaar op Bonaire, wat gaat het snel hè.
    Fijne jaarwisseling en tot ziens. Dikke knuffel uit Tilburg. 👍😘👋
  14. Rob en Jans:
    31 december 2019
    Hoi Oda en Ruud ,wij wensen jullie een voorspoedig en een gezond 2020.Groetjes Rob en Jans
  15. Joke & Louis:
    Hallo ,Oda en Ruud.
    Nou jullie hebben weer heel wat meegemaakt. En dan vooral veel leuke belevenissen. Bij ons gaat alles goed.Alleen weer geen witte kerst gehad.Nu Oda en Ruud wij wensen jullie een gelukkig maar vooral een gezond 2020 toe. Groeten, Joke en Louis
  16. Jenny Stuivenberg:
    Hoi Oda en Ruud,
    Bedankt voor jullie mooie verhalen.
    Voor 2020 de allerbeste wensen!
    Groetjes Jenny Stuivenberg
  17. Thea en Bob:
    1 januari 2020
    Dank je wel voor het beeldende verslag.

Wij wensen jullie ook een heel gelukkig 2020 toe!
  18. Immie:
    3 januari 2020
    Deze vroege vogel voor zes uur jullie mooie belevenissen weer gelezen, we zijn weer wakker .ik start hier mijn dag in een toch wel een beetje fris Groningen maar dat hoort nu eenmaal bij ons mooie landje
  19. Jur en Diny:
    3 januari 2020
    Dag Ruud en Oda.
    Dat het nu alweer bijna 2 jaar geleden is dat jullie vertrokken zijn. Jullie mooie verslagen gelezen, van al die belevenissen die je daar meemaken. Fijn dat jullie het daar zo naar zin hebben, je zou haast denken om daar te blijven maar ja de warmte valt ook niet altijd mee! Hoelang denken jullie daar nog te blijven? Wat we ook nog niet willen vergeten om jullie een heel goed 2020 te wensen. Liefs voor Jullie tweetjes Jur en Diny.
  20. Riem Kamphuis:
    8 januari 2020
    Weer een geweldig verhaal over jullie leven in de Caribbean! Een goed 2020 gewenst voor jullie dikke smok van Riëm
  21. Loes en Francesco Mereu:
    8 januari 2020
    Wat een heerlijke belevenissen weer gelezen! Dank daarvoor! Een wereld van verschil met de dagelijkse gebeurtenissen hier! Sorry voor de late reactie van onze kant. Ik ben aan het herstellen van een heupoperatie, en dat gaat langzamer dan ik hoopte. Wel goed gegaan, maar ik heb wat meer tijd nodig om weer de oude te worden. Inmiddels is Francesco gediplomeerd thuiszorger en huishoudster geworden. Veel te druk, maar hij doet het niet voor minder. Daarbij mag er geen training en nordickloop overgeslagen worden. Waar vind je nog zo'n man? Hier dus. Het is al de 4de week en nog 2 te gaan, dan moet het wat makkelijker worden. De wereld is even klein hier, maar alles voor de gezondheid. Niet vergeten jullie alle goeds te wensen voor 2020! Het kan nog net binnen de tijd, of was dat niet 8 dagen? En natuurlijk weer veel groeten ook van ons. Stuur een beetje energie hier heen! Het ziet ernaar uit, dat er bij jullie op Bonaire meer dan genoeg van is! Ha ha! Nogmaals dank voor de mooie verslagen! Graag gelezen!
  22. Martien van Gelderen:
    8 januari 2020
    Bedankt weer voor het uitgebreide verslag. Wat hebben jullie toch weer een hoop meegemaakt en wat vliegt de tijd, al twee jaar op Bonaire! Leuk dat jullie de komende tijd bezoek krijgen van familie en vrienden uit Nederland. Een Goed 2020 gewenst!
  23. Gezina:
    13 januari 2020
    Hallo Oda, heb weer genoten zoals altijd van je prachtig verhaal!!
    Veel plezier met familie en vrienden die jullie komen bezoeken.
    Dikke knuffel, Gezina.
  24. Fred Verbeek:
    28 januari 2020
    Allemachtig wat veel en wat prachtig! Dacht dat wonen, werken en leven in de tropen 'slow down' betekende, maar daar hebben jullie/jij Oda geen last van; in tegendeel! Als je straks terugkomt zitten alle Haagse basisscholen met smart op je te wachten; dus houd wat energie over.
    Binnenkort ben ik bij jullie in de buurt: Guatemala. Samen met men kinderen nog eens even terug en te kijken waar het -voor hen- allemaal begonnen is. Ter voorbereiding, kwamen de foto's van '91 ook nog even voorbij. Leuke beelden, goeie herinneringen.
    Jammer dat een tussenstop op jullie eiland er niet in zit.
    Hou je goed en groet, Fred