bonaire blog 6

17 februari 2018

Dag allemaal 🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐🖐We kunnen gelukkig voor een groot deel het schaatsen en andere sporten🏂 volgen van de Olympische Spelen!Maar zoals een vriend zei: "Kramertje, Kramertje wat doe je nou?"  En Esmee Visser nuchter opmerkte: "je telt blijkbaar mee alleen als je een medaille haalt!" of "Nederland kan lekker zeiken", maar die knuffels van ons Willempie, de koning zijn toch wel alleraardigst! Kortom wij hebben er wel van kunnen genieten, evenals de belevenissen, die terug kwamen van de Olympics bij DWDD en Evan Jinek. Soms op de gekste /onmogelijkste tijden, maar dat maakt geen bal uit

. Ik krijg het soms wel benauwd, ook als ik naar het 20.00 uur journaal kijk (hier is het dan 15.00 uur) hoe dik iedereen is ingepakt met dikke coltruien, vesten, kortom winterkleding.Heel charmant Erwan Wennemars ( dat gehavende hoofd minder, fut maar) Heel normaal uiteraard, maar hier zittende met die warmte komt het raar over.Maandag 13 februari jl. was de friste dag tot nu toe, felle winden🌪🌪🌪, daarna volgt meteen een stortbui regen 🌨🌨🌨en loodrecht naar beneden, voorafgaande aan grote grijze wolken.De hele week blijft het ongeveer hetzelfde weerbeeld en de mensen hier vinden het gewoon koud. Wij noemen het fris , want vooral nu in de avond buiten zitten, nadat de pesterige muggen zijn verdwenen, is het net iets te fris, alhoewel met een vestje aan, kan het prima.

Ik fietste net tussen dit alles door en was blij met mijn spatborden aan de mountainbike, want anders zat ik onder de modder, als ik kijk hoe de fiets er nu uitziet. Vraag me echt af hoe ik dat schoon ga krijgen. Lekker buiten in de regen laten staan, zodat het modder weggespoeld kan worden en de zon de fiets weer op laat drogen, die daarna weer schijnt. ( Toevoeging  Ruud: dat ze nou niet bij zegt dat ik de grootste klodders modder van versnelling en remmen heb gehaald, of zou ze dat niet gezien hebben...)

Ook de eerste keer minder 🌤fel naar mijn gevoel. Het mag van mij zo wel een poosje duren.Het dragen van een helm 🎑is nog steeds niet favoriet bij het fietsen, 🚴vooral daar het soms ook gaat jeuken op je kop bij dat gezweet. Zo'n stevig rol snoerslot worstel ik ook nog regelmatig mee, want je moet het steeds ergens aan vastzetten aan een hek/paal of wat dan ook en op de goede plek door het wiel en de stangen, zodat men de uiterste best moet doen om het mee te kunnen nemen om even te lenen. En zo'n kettingrol schiet steeds terug in opgerold te zijn. potverdorie ...😥Geen fietstassen en/of geen bagagedrager blijft eveneens lastig, want een tas op de rug is niet heel fijn, dus ergens vastbinden met de hengels om het stuur, dat gaat tot nu toe redelijk!Ik voel me net als vandaag (woensdag 14 februari en Valentijnsdag) net een mountainbike crossrijder in de blubber, wat je weleens ziet op wedstrijden op de buis.

Ik voel me eigenlijk wel stoer en zeker als het goed gaat en ik niet onderuit ga, maar de weg leer je ook kennen in al de hobbels/bobbels en kuilen, zeker als ze met water zijn gevuld.Het is de afgelopen dagen ruig & onbestendig weer, de felle passaatwind kondigt zich van tevoren aan en nu alles sluiten van ramen en deuren, een hele heftige regenstortbui komt er aan. Die is er dan ook in een mum van tijd. Mensen van buitenaf, die hier al enkele jaren wonen zeggen dat ze het op deze manier nog nooit mee maakten. Daarnaast dikke en veel bewolking!De lokale mensen vinden het nu koud, terwijl de temperatuur 24 graden nog is.Ik zat op de fiets en dan is het wel even bikkelen door de wind, een regenbui op de kop en op gegeven moment door de modderpoelen en met een gevulde sport-boodschappentas wel manoeuvreren om er goed uit te komen.

Ik voel mij dan ook best stoer en goed als ik het toegangshek bij het huis opzij schuif en niet op mijn bekkie ben gegaan in die modderzooi.Ik wapen mij tegen de zon door altijd een zonnebril op te hebben, dus er ligt een in de auto,🕶 in de sporttas,👓 boodschappentas 🕶en binnen handbereik hier in het huis👓. Groten, die over mijn dagelijkse bril passen, uiteraard geen gezicht, maar wel effectief. De zon is soms zo fel, dat het niet zo goed voor de ogen en gezicht is! Oppassen dus, want tegen het felle zonlicht ga je ook gauw met je ogen knijpen, zeer vermoeiend. Veel en regelmatig smeren, is het geen Deet, muggenspul, dan zonnebrandcrème.Het weekend ook voor het eerst een hoedje op, allemaal dingen, die ik anders nooit deed thuis!

Maandag avond jl. de kinder optocht  en dinsdagavondde afronding van het carnaval, de volwassenen optocht en  het verbranden van een pop. Dat laatste is mij nog niet duidelijk en later ook niet helder geworden. Het was zeer druk in de omgeving van het centrum en ook in centrum zelf. Ik kwam enkele groep 8 leerlingen tegen, maar ze reageren op een andere manier met een vluchtige blik, dan ik gewend ben. Ik ben benieuwd, als ik ze er de volgende dinsdag 20e februari as op aan spreek.Toen ik ooit eens in Groningen een oud ll tegen kwam, schreeuwde ze de hele Herenstraat bij elkaar. Dat is ook weer een ander verhaal, misschien na 3 jaar verblijf op Bonaire zal dat ook zo kunnen gebeuren, wie weet.

We hebben nu nog carnavalsvakantie. Voorjaarsvakantie kun je met dit weer uiteraard niet van spreken.😏

Woensdag: " Valentijnsdag", ik naar de tandarts om 9.00 uur was de afspraak en ik was om 8.45 uuraanwezig.Op tijd van het huis vertrokken, want er is veel regen gevallen de afgelopen nacht en ik weet niet hoe het pad eruit ziet tot aan de geasfalteerde weg. Heel erg modderig met diepe sporen van auto's, die mij voor gingen,diepe modderpolen, ik kies mijn weg en het gaat goed!Ruud is er niet gerust op, maar mijn modderfiets in zijn auto vind ik niks. Dus meerijden is geen optie voor mij.Ik ben nog op tijd voor de tandarts en ga even bij Ruud zijn werkgebouw bivakkeren, want hij vertrok later dan ik en Ruud zag mij ook niet meer op de fietsroute. Dus prettig om elkaar nog even te zien en te weten dat het oké is en krijgt hij best wel een beetje ontzag voor zijn meissie, hoe zij het er weer gelukkig goed vanaf brengt. En terecht! 😂Ja, dan moet je maar weer leren autorijden en misschien komt dat ook nog wel weer! Ik heb de tijd net als het leren van Papiamento.

Om 9.30 uur ben ik een kies minder, 90 $ lichter, maar in staat om rustig te gaan sporten op deze Valentijnsdag.Collega's op de sportschool te ontmoeten en even bij te kletsen, eenmaal in het huis nog even wat gezellige Valentijn berichtjes te versturen. Ook eens wat familie bellen via Whatsapp en sterke Wi-Fi gaat dat erg goed. Verweg komt zo lekker dichtbij en geeft een fijn gevoel.Ook is alle te verwachten 📝post in de📬bus aan het huis afgeleverd en ook in de 📬bus 502 zat het nodige nog aan verjaardagspost📓📔🔰en is het allemaal 4 weken onderweg geweest van deur 🏨tot✈🚙 deur🏠Zo ben ik bijna de hele maand februari jarig geweest en allen reuze bedankt en niet alleen via deze post, maar ook via Messenger, Whatsapp, een telefoontje en via facebook !🎈🎉🎆🎊

Deze week de zoon van vrienden uit Groningen op bezoek geweest,dat is erg gezellig! Heel toevallig eigenlijk, want hij ging in eerste instantie naar een vriend van hem, die op Bonaire woont en werkt. Zo'n knul jaren niet meer gezien en gesproken te hebben, dan  met een gehuurd scootertje voor je neus staat. Heel fijn om zoiets vertrouwds oet mien Stad weer te her ontmoeten, bijkletsen, samen eten, een lekker "Polar" ( plaatselijk) biertje erbij en de middag/avond is gebeiteld!

Ook zijn we af en toe via mond op mond aanwijzingen op zoek naar een ander huis. Ruud op zijn werk en bij het sporten hoor je ook nog weleens een keer wat. Het heeft nog niet geleid tot de werkelijkheid van een ander huis.We blijven er aan werken, maar het huurcontract loopt hier pas 15 juni as af, dus we zitten niet op de schopstoel en de eigenaar hoeft er pas 1 september as 3 weken in, zoals hij ieder jaar doet en wij moeten het veld dan ruimen met grotendeels onze spullen. Daar zitten we nu niet op te wachten!

😂Maandag as 19 februari as is de carnavalsvakantie voorbij & ga en ik een stukje begeleiding erbij doen op de basisschool "de Pelikaan" met 2 kinderen uit groep 3, die de klassikale instructie niet goed en genoeg oppakken door verschillende oorzaken. De verwerking doen ze dan weer in de klas. Het zal eerst 2 uur zijn van 7.30 uur tot 9.30 uur, dus weer vroeg (6.15 uur) uit bed om op tijd (6.30 uur) de fiets te zitten. Ik kan desnoods de mountainbike in de kamer met tas aan het stuur geklemd reeds neerzetten, hoeft dat ook niet meer.Helm erbij neerleggen, drinkfles water, anders vergeet ik dat op zeker, zodat ik bijna meteen weg kan rijden! Een glas grapefruitsap met rest karnemelk tot een vol glas leeg drinken, ontbijt mee uit de koelkast (doe ik later wel bij het ochtend overleg om 7.10 uur met een bak koffie).Ik ga eerst eens kijken hoe dat in zijn werk gaat met de leerkracht die het op dit moment oppakt. Ook om de twee jongens te leren kennen, want daar had ik het reeds over in een van de vorige blogs, de klik moet er wel zijn wil je op een prettige manier actief met de kinderen aan de slag.Tot de paasvakantie ga ik het in principe doen en daarna evalueren van beide kanten.

Vanaf zondag 19 februari t/m zondag 25 februari as een weekje even in mijn uppie en daarom ben ik nu wel extra tevreden en blij dat ik gewoon dagelijks een dagdeel actief kan zijn met eigenlijk ook alleen maar de dingen die mijn belangstelling hebben en wat ik in principe prima vind om te doen. Hoe mooi en fijn is dat dan niet weer.De zondag is een dag waarop ik niet met kinderen en/of mijn sport bezig ben, dus dan blijft over in en rondom huis van lezen, dagboek (bij)schrijven en de contacten leggen in en buiten Bonaire, zwemmen/snorkelen en ook....nog eens de poetsdoek of zwabber ter hand nemen voor in en rondom het huis. Daar de wind door het hele huis waait overdag, is dat geen overbodige luxe. Misschien wel zoals een echte zondag meestal verloopt. 😋Oh, ik zou in de ochtend nog weleens een keer naar een kerk😇  in de omgeving van het centrum kunnen gaan, dan is de zondag compleet???!Lieve allemaal tot de volgend keer, tot blogs! X🤓X

Toevoeging Ruud, Oda is dus  weekje alleen omdat ik dus eerst naar St. Eustatius ga, daarna naar Saba en dan St Maarten en vandaar weer naar Bonaire.Benieuwd hoe de sfeer op St. Eustatius is  nadat Nederland het gezag heeft overgenomen, ook gesprekken met medewerkers daar. Zelfde op Saba.

Hier op Bonaire nog bezig geweest met krijgen van een verblijfsvergunning, die hebben we nu. Volgende stap is inschrijven bij Burgerlijke stand. Moet je geboorteakte hebben, die eerst weer digitaal moet worden aanvraagd in Groningen en Tilburg. Maar nu kregen we ook te horen dat we een tekening van huis in de straat moesten hebben en kopie van notaris akte. De makelaar, die het huis verhuurt had hiervan nog nooit gehoord dat ze dit vroegen, had hij het ook niet.Kijken hoe dit weer gaat.
Kan me nu wel beter voorstellen als mensen kwaad worden over teveel bureaucratie in Nederland.Hier geldt vooral geduldig blijven .

Hetzelfde met bankrekening openen , eerst een verklaring van je bank in Nederland krijgen. Daarna allerlei formulieren hier invullen.Dan krijg je een rekening nr..Na 2 weken, dan een wachtwoord, maar nog geen gebruikersnaam voor digitssl bankieren.
na 1 maand nu toch maar weer eens gevraagd of het bankpasje misschien voorzichtig er toch wel aan kon komen.Gelukkig doet de Nederlandse bankpas het nog gewoon.

Vanavond samen met Oda met het team van het werk weer volleyballen, is een competitie tegen o.a. brandweer, politie, douane. Tot nu toe nog alles verloren, vorige wedstrijd was ik wat fanatiek tegen scheidsrechter. Een collega zei ,wat kun jij gemeen kijken. Oeps, vanavond toch maar proberen beetje in te houden.Wel sportief bezig ,vanmorgen weer om 9 uur wezen fietsen, spinnen met Oda op de sportschool.Maar daarna op de weegschaal gestaan en die wees nog hetzelfde aan als in Nederland. Ik beweeg toch minder, met de auto naar het werk en tussen de middag maar klein rondje lunchlopen,want je zweet wel erg.Maar we gaan gewoon door met sporten, nu ook 2 keer s"avonds getennist, was tijd geleden na zweepslag en infectie evenwichtsorganen. Was ook weer wennen.

Tot zover en ook de groeten van mij,Ruud

1. Marten Boonstra:
    17 februari 2018
    Mooie ervaringen en werkzaamheden. Heel veel succes voor de toekomst en maak er een feest van.
  2. Marja Rijnen:
    17 februari 2018
    Heel knap Oda dat je he draai hebt gevonden en ook hoe je fietst van hot naar her door de modder en plassen. Blijf wel voorzichtig he.
    Ruud succes op de andere eilanden en Oda sterkte alleen thuis.
    Lieve groetjes van Toon en Marja.
  3. Marcelle Koks:
    17 februari 2018
    Hee lieve mensen, wat een leuke en interessante verhalen weer. Succes met alles de komende weken!
  4. Cristina:
    18 februari 2018
    Veel belevenissen... dank voor mogen meekijken
  5. Hans:
    18 februari 2018
    Hoi Ruud en Oda, fijn dat jullie steeds meer je draai gaan vinden. Nou het is zeker stoer hoor Oda om alles op de fiets te blijven doen. Zelfs door de bagger. Kijk maar uit. Misschien beter om een achterbegagedrager op de fiets te zetten. Tja, dat ruud zo fanatiek is bij het sporten, dat wisten ze daar nog niet natuurlijk haha. Allebei veel succes (Ruud) en sterkte deze week (Oda)
  6. Nelly:
    18 februari 2018
    Geweldige blog, Oda en Ruud !
    We genieten van de modderverhalen. Een massage modderbad is er niets bij 😁😘
  7. Bernadette:
    18 februari 2018
    Weer een mooi en uitgebreid verhaal! Succes de komende week.
  8. Matty:
    18 februari 2018
    Geen deet dan citroenuit persen sap drinken lekker zuur en de binnenkant over de armen smeren helpt ook tegen muggen
  9. Helen Tetteroo:
    18 februari 2018
    wat een heerlijk druk leven heb je daar Oda....
  10. Ymkje:
    18 februari 2018
    Heb weer genoten van jullie verhalen !
    Liefs, Ymkje
  11. Alenka:
    18 februari 2018
    Hoi ik heb weer genoten van jullie verhaal! Hartelijke groeten!
  12. Jeannine Engels en Henk Stremmelaar:
    18 februari 2018
    Ha Oda en Ruud, wat een activiteiten, Oda. Op school vind je vast je draai. Ik heb me weer druk gemaakt om de kust vrij van strandhuisjes, meer horeca etc. te houden. Het is nog niet duidelijk of dat lukt; de gemeenteraad moet nog besluiten.
    Wij gaan op wintervakantie: eerst met de kinderen en kleinkinderen, daarna nog een week samen. En nog een opera op de terugweg in München. Tot later, hartelijke groet,
    Jeannine en Henk
  13. Hilda:
    Hoi Oda.

Leuk om te lezen hoe jullie leven er uit ziet.
    Lees het elke keer met heel veel plezier.
    Liefs vanuit Groningen Hilda en Piet
  14. Filiz:
    Lieve Oda en Ruud

Wat leuk om weer jullie blogs te lezen😊en Oda ik heb echt bewondering voor je dat jij in die warme😥en modderige weg elke keer op die fiets naar je werk gaat💪👏ik wacht met plezier op jullie volgende blog om te lezen wat jullie dit keer hebben meegemaakt😅en zorg goed voor jullie zelf.Groetjes van ons allemaal😚😚
  15. Fred Verbeek:
    19 februari 2018
    Inmiddels helemaal bij-gelezen. mooie schrijfsels, hoor! Ook zeer herkenbaar en grappig. De hoeveelheid energie die je kwijt bent aan het organiseren van het dagelijks leven, het krijgen van enig ritme en de soms -lullige- dingetje waar je tegenop/-aan loopt. Opeens ben je je dan veel meer bewust van zaken waar je in Nederland zo aangewend bent dat je er nauwelijks meer bij stil staat. Niet echt een culture-shock, maar toch zet het je regelmatig even op het andere/verkeerde been. Uit je uitgebreide verslagen begrijp ik dat het jou/jullie goed en voor de wind(!) vergaat daar. Opvallend hoe druk en bezet je al bent; alsof je een tweede loopbaan aan het opstarten bent. Nou weet ik wel dat je een bezig bij bent, maar ietsje meer rekening houden met de 'rustig-aan-mentalitet' en/vanwege het klimaat lijkt me niet verkeerd. Tropen jaren tellen dubbel, hè! Aan de ander kant…. siert het je toch ook dat je direct zoveel op- en aanpakt en er ook zo enthousiast over bent.
    Ga zo door!!!
  16. Ruud Peters:
    19 februari 2018
    Over rustig aan mentaliteit hier,gemeente Tilburg kan ook wat van. We moeten voor burgelijke stand hier geboorteakte hebben. Digitaal aangevraagd. Voor de zekerheid nog maar mail achteraan dat ze moeten mailen. Krijg ik nu een mail,omdat ze al per post hebben verstuurd kunnen ze niet nog een keer per mail zenden. De bloeddruk stijgt hier dan wel weer beetje. Gr Ruud
  17. Gezina:
    20 februari 2018
    Lieve Oda en Ruud
    Heb weer genoten van jullie blog. En zo druk als je alweer bent bent Oda toch een beetje rekening met je leeftijd houden hoor😜. Hoop dat je deze week een beetje door komt zonder je mannetje. Zie alweer uit naar jou/ jullie belevenissen!! Dikke knuffel Gezina. 💐😘