Vervolg blog 16

12 januari 2019 - Kralendijk, Caribisch Nederland

Bon dia, Bon tardi en misschien al Bon nochi bij het lezen van het 2e gedeelte van blog “ Bonaire “nr.16! Hallo allemaal.

Even weer in het ritme komen van alledag, wennen aan alle dieren van groot tot klein, zowel binnen als buiten. De muizen zijn ook terug, vreten de kaas/ de pindakaas uit de ouderwetse vallen, we horen de klik van het dichtslaan van de 3 vallen, maar die beessies zijn slim. Keutels overal door het hele huis, dan maar pure gif: lijken op roze kleikorrels, gelijk snoepjes zo lijkt het, maar ze vinden het heerlijk, maar geen dooie muis te ontdekken, wel meer keutels!😛🤪

Misschien later lijkjes te ontdekken in de kasten, tussen de kleren of in de pannen, plekken waar ze veel komen! Ze dachten ook bij de kerststal wat eetbaars te kunnen vinden! Ik vind een omgevallen engel (gelukkig nog heel) en keuteltjes.

Dan de nodige was draaien, dat is lekker, kan altijd buiten hangen en dezelfde dag ook na het ophangen weer fris ruikend droog!

Ook vliegen er de laatste tijd regelmatig duiven tegen ons raam en moeten het helaas met de dood bekloppen. Een naar en triest gezicht. Zijn de de deuren open dan vliegen ze naar binnen, maar ze willen geen begeleidende hand van het naar buiten sturen en botsen nog tegen van alles aan, soms weten ze te ontkomen en door de open deur gelukkig naar buiten gevlogen.🕊🕊🕊Wellicht kralengordijnen voor de open deur, het geluid en de beweging schrikt ze wellicht af! Laatst vloog er ook een tegen het raam,lag dood dachten we buiten ,Ruud wilde al in Kliko doen, maar hij bewoog nog beetje. Toen laten liggen, maar kwam weer bij, ging zelfs staan en liep weg...

De dinsdag 20 november jl. dan zoals beloofd toch ook weer aanwaaien op school, waar ik ontvangen word door enthousiaste kinderen en collega’s! Het voelde zelfs een beetje vertrouwd en dat is wel fijn!

De Sinterklaassfeer kwam daar ook een beetje op gang, want zaterdag 24 november as komt hij met zijn Pieten hier in de haven met de boot aan, de hele Pieten discussies, gedoe en demonstraties zijn hier verre van, dus  we zijn heel benieuwd!

Ik sta in ieder geval met mijn neus vooraan om goed te kunnen zien hoe 🇧🇶🇧🇶🇧🇶 dit kinderfeest aller tijden wordt gevierd samen met de ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍gezinnen 🇧🇶🇧🇶🇧🇶op Bonaire🤣

Donderdag 22 november jl. mocht ik dan ook weer op om 6.00 uur, om 6.30 uur op de fiets, om 6.45 uur op school, het een en ander regelen en om 7.10 uur het ochtend teamoverleg ( briefing) bijwonen, 7.20 uur gaat de bel en komen de kinderen binnen om 7.30 uur! Mijn werkdag is dan ook begonnen! Vrijdags de sportschool weer bezocht 🧘‍♀️🤸‍♂️en kom ik ook weer in het ritme van alledag ! En ik verzeker jullie dat geeft mij een heel prettig gevoel!

Zaterdag 24 november jl. klokslag 9.00 uur aankomst van de lichtbruin getinte en wit geschminkte Sint en zijn zwartste Pieten, (over hun eigen bruine velletje zwart geschminkt) die ik ooit zag, komen aan.

Niemand, die zich daar om bekommert hoe het gezelschap is gekleed en geschminkt. Het is gewoon een groot muzikaal, swing-, zing- en dansfeest voor de kinderen en hun familie. Ik vond het heel prettig om te zien hoe onbezorgd en vreugdevol hiervan werd genoten door klein en groot.

Vrijdag 30 november jl. kon Ruud op eigen voorstel na 10 jaar Nederland de Sint te hebben gespeeld voor het werk, dit nu volbrengen voor gezinnen van het werk hier!

Wat een swingend en bont festijn zoals wij dat niet kennen in onze eigen cultuur, maar wat heerlijk om dit mee te maken. Het gaat gepaard met uitgebreid eten en drinken tussen het geven van alle cadeaus door en de dansoptredens!
Zo totaal anders georganiseerd, dan dat wij gewend waren in Nederland, zoals altijd perfect als het maar kan! Het tegendeel was hier ten top, maar who cares, nobody! Er is wel veel plezier en gezelligheid voor de allerkleinsten en de meeste volwassenen.

Tot op het laatste moment wist Ruud van geen draaiboek, scenario hoe het van 17.00-20.00 uur zou verlopen voor de pakweg 100 kinderen en hun familie van het werk. Het meeste was een groot improvisatie vermogen, waarbij je tussen neus en lippen, tevens soms wat te vragen aan deze of gene, kwam te weten hoe het spel gespeeld zou worden.

In mijn ogen toch wel chaotisch, maar het kwam steeds goed en kwamen alle kinderen wel persoonlijk bij de Sint. Het geheel werd aan elkaar gepraat in het Papiamento door een zeer drukke Piet soms doorspekt met enige humor, hetgeen ik kon afleiden aan de harde lach salvo’s van de volwassenen, die net zoveel plezier hadden als de kinderen.

Het naar de sporthal rijden in een jeep was al prachtig. Sint in de auto en de kleurrijke en echte zwarte Pieten in de laadbak en op het dak, luid toeterend op weg.

De afwisseling bestond uit veel muziek met een heuse band, die er lustig op los trommelde, (break)dance van de 20 Pieten met/zonder kinderen en tussendoor werd er gretig eten/ drinken opgehaald, hetgeen werd geserveerd in veel plastic. Kortom een waar echt groot kinderfeest met vele mogelijkheden, waar jong en oud(der)erg van genoten.

Dinsdag 4 december jl. kwam de goede man op school, want groep 1 is op de woensdag altijd vrij en daar kan niet aan getornd wordenHet is niet veel anders dan bij ons in Nederland, alleen wel een beetje raar als Sinterklaas met zijn Pieten over het zonovergoten plein loopt en de Pieten het zichtbaar zwaar hebben met die hitte. Na de gezamenlijke ontvangst met ruim 300 ll. gaan ze naar iedere groep zo’n 10 minuten. Sint eenmaal weer als zichzelf en de opa van Benjamin uit mijn groep oogt, ook zichtbaar vermoeid als ik hem later tref in de koffiekamer! Hij deed het met veel genoegen!

Gelijk doorstomen naar de Kerst is ook hetzelfde met het verschil dat ik nu de hele week voor  de groep 1-2 sta. De eigen juf heeft het goed te pakken, is ziek, een griepvirus! Ook weer eens leuk om de groep in zijn totaliteit alleen te hebben. Dat gaat goed, alleen de kerst starten zonder de eigen juf voelt lastig, maar achteraf komt het allemaal goed en sluiten we af met een kerstavond met het kerstverhaal, zingen van liedjes, een gesprekje over dankbaar zijn.....ook op deze jonge leeftijd komen ze samen met juf Denise tot goede en vaak lieve voorbeelden.
Daarna een zeer uitgebreid en divers koud-warm buffet met de heerlijkste hapjes klaargemaakt door de ouders. De toetjes hebben een beetje de overhand!🤩 En dat is uiteraard nooit een probleem.

Het meest aparte is de temperatuur voor mij, zeer warm als ik s’avonds uit de airco in de klassen over het plein loop, waar de warmte als een deken over mij heen valt.

Nu gaan we ons weer opmaken voor het kerstgebeuren in huis. We hebben een week voor en een week na de kerst vrij. Ook dat zal een nieuwe en speciale beleving zijn met temperaturen gem. van 20 gr in de nacht en overdag 30 graden.

Net als bij het Sinterklaasfeest heb ik mijn Kerstspullen en themakist "Kerstmis" meegenomen vanuit Nederland. Ik heb veel plezier gehad van de Sint kist zowel op school als thuis!

Ik weet bijna zeker dat het ook zo zal zijn met de laatstgenoemde kist. Heerlijk om in huis de vertrouwde spullen in enige accenten neer te zetten al is het in een tropische omgeving.

Ze houden hier ook erg van glitter en veel Lampjes.Hoe meer het schittert en knippert des te beter.

En ik moet toegeven in de avond is het wel erg sfeervol is, de meerdere rotondes op de weg, bij kerken en sommige huizen is te zien &  badend in het volle licht.We halen wel een echte kerstboom in huis en het ruikt net zo lekker als we gewend zijn, alleen de boom heeft het wel zwaar te verduren door de warmte. Om de andere dag gaat er een (wijn) fles water in de bak, hetgeen gretig op gedronken wordt. De dag van de drie 👑👑👑redt de boom niet meer, maar het licht schijnt dan ook op deze wijze mannen uit het oosten.

De jaarwisseling 2018-2019 zijn we goed doorgekomen. Aardig wat wensen ontvangen via het digitale verkeer!  Danki danki, maar nog blijer met echte post via onze postbus. Ik kwam dan ook met een stralende kop bij het postkantoor vandaan en een handvol enveloppen, hetgeen gemiddeld 3 weken onderweg was geweest, maar toch!!!! Ook reuze bedankt voor die reeds op tijd ondernomen actie van jullie kant🤓

We hebben op de berg in de wijk “de Republiek” ( iedereen op het eiland weet waar je dan bent en wij wonen iets lager op diezelfde berg) bij een tennismaat van Ruud van de jaarwisseling met prachtig vuurwerk kunnen genieten. Heerlijk buiten stevige wind en zelfs fris te noemen.

Een 20 minuten durende show,  een prachtig spektakel vanaf de kade, het centrum Kralendijk en de omliggende omgeving konden we het allemaal goed overzien.

Samen met een cruiseschip, helemaal verlicht, in zee en een eindje van de haven reeds op weg voor vertrek ,gaf alles met elkaar een sprookjesachtige sfeer!

De volgende dag Nieuwjaarsdag, de traditionele duik, ook hier reeds enkele jaren ingeburgerd is en reeds met de warmte om 12.00 uur een eitje, het water was een dikke 20 gr en op het strand zonnig en zo’n 28 gr. Wel een prachtig gezicht al die ruim 600 Oranje Unox mutsen dobberend in de zee en daarna een kommetje snert, hetgeen ook nog best smaakte, was het een goed begin van 2019.

Vrijdag 11 januari jl. hadden we op het schoolplein voor ouders & hun kinderen met alle leerkrachten de jaarlijkse Nieuwjaarsborrel met hapjes van 18.00-20.00 uur. De ouders konden rustig contacten onderling opdoen of verstevigen zowel met andere ouders alsmede met de leerkrachten. De kinderen vermaakten zich wel op de speeltoestellen op het plein, de geschilderde spelen kortgeleden op een 2e plein en de oudere kinderen hadden een disco, waarbij ze heerlijk op hun manier konden dansen en oud-leerlingen, die zochten hun meester van groep 8 op!

Het was een heerlijke temperatuur een zacht briesje, waarbij langzamerhand de duisternis inviel. Enige verlichting bij de bar maakte het mogelijk om nog te kunnen onderscheiden wie waar was, als je op zoek was naar een kind, een ouder of collega!

Het was wederom een ware belevenis, die in deze periode, op dit tijdstip en op deze manier toch iets van de Caribbean is!

Nu kunnen we helemaal weer gewoon aan de slag in het ritme van alledag! 🤓🤗

Zaterdagochtend 12 januari 2019, na onze wekelijkse spinles mogen wij de 1e prijs in ontvangst nemen n.a.v een foto van ons in  Nepal met het plaatselijke krantje” de Reporter” in onze hand! Uit verschillende vakantielanden kwamen de ingebrachte foto’s, na een strenge selectie 🤪kwamen wij als de winnaar uit de bus! Dank aan onze fotograaf Esther, die de foto op de trekking nam!

We mogen uit eten gaan in een nog voor ons onbekend restaurant met de naam”Rumba café”, dat nog niet zo lang op Bonaire is!

Het wordt gerund door Nederlanders! Binnenkort en ik denk al te weten  wanneer we dat gaan doen ! 🌴🙃🤗🎉🎊🍽🍸🥗🥙🌮🍃🌴

Jullie mogen 3 x raden wanneer en laat mij het weten in een reactie en ook hoe het met jullie gaat daar in ons 🐸land!

Heel veel liefs voor jullie allen en tot  horens in het” NAIE JOAR”
En dat is het inmiddels al 2019, als jullie het staartje van blog “Bonaire nr.16 tot je nemen! 😍

Ruud & Oda

1. Femke:
    12 januari 2019
    Hoi Oda!
    Ik denk dat jullie op de eerste dag van februari gaan eten bij Rumba café! Dat lijkt me een mooie gelegenheid! 🎂🥂🎉🎁
  2. Marja:
    12 januari 2019
    Natuurlijk 1februari uit eten. 😅😅
    Bedankt weer voor het leuk en goed opschrijven van jullie belevenissen.
    Gelukkig was de kerstkaart op tijd, je weet maar nooit.
    Lieve groetjes uit een heel nat Tilburg. 👍👋😘
  3. Jan en Leo:
    13 januari 2019
    Leuk dat onze nieuwjaarskaart er op tijd was om in de kerstboom te plaatsen. Toch raar dat het weken kan duren. Post naar bijv. Singapore doet er vaak maar een week over. Maar het zal wel aan de Caribische sfeer liggen. En ga dan maar lekker op je 66ste verjaardag dat Rumbacafe bezoeken.
  4. Jacqueline Hilberdink:
    13 januari 2019
    Jaaaaa, 1 februari. Kan niet missen 😁. Leuk om al jullie belevenissen weer te leen. Heel veel liefs van ons. 😘
  5. Hans en nelly:
    13 januari 2019
    dank je wel, ODA . We hebben er weer van genoten. Je schrijft echt beeldend.
  6. Loes en Francesco Mereu:
    13 januari 2019
    Van ons ook de allerbeste wensen en succes met de muizenvangerij! De engelen zijn blijkbaar niet te pruimen, zo te lezen van de kerststal! Ik vermoed , dat Oda op 1 Februari haar verjaardag gaat vieren? Van harte gefeliciteerd en nog een vracht gezonde jaren gewenst! Dit alvast van tevoren! Wij zitten midden in de griepepidemie, al slaat ie gematigd toe, vanwege de injectie van Oktober. Francesco doet alweer niet mee, die loopt en traint overal doorheen. Verder hier alles nog goed en ik volg nog graag jullie belevenissen uit Bonaire! Wat een andere wereld daar. Warmte komen we hier vaak tekort, maar zoveel hoeft ook weer niet!
    Namens ons heel veel mooie dagen en gezondheid voor 2019!
  7. Martien van Gelderen:
    14 januari 2019
    Mooi verslag. Leuk om te lezen over Sinterklaas, Kerst, muizen, duiven, de nieuwjaarsduik en jullie verdere belevenissen.
    Hartelijke groeten uit Maassluis.
  8. Alenka:
    14 januari 2019
    Dank je Oda voor het boeiend verhaal over de feestdagen, niuwjaarsduik en jullie ‘huisdieren’. Hartelijke groeten.
  9. Joke & Louis:
    17 januari 2019
    Hoi,
    Oda & Ruud
    Nou jullie hebben weer gezellige feestdagen meegemaakt.En veel visite van dieren vrienden gehad.
    De duiven denken waarschijnlijk dat ze op de Dam zijn.Het is weer een leuk reisverslag.
    Hier is alles goed .Voor allen een gezond
    "Naie Joar" gewenst.
    Groetjes Joke& Louis
  10. Fred Verbeek:
    28 januari 2019
    Leuke update, weer. Grappig om te lezen hoe het aldaar de Sint en de Kerst(man) vergaat. Herinner me hoe beiden van de hitte zwommen in hun pak en achter hun baard, maar wel stug volhielden.
    Dineren straks in Rumba café. Het zou zomaar kunnen dat deze nieuwe lieden uit Eemnes, bij mij om de hoek, komen. Anyway gefeliciteerd met de fotoprijs (welverdiend) en eet smakelijk! Fred