Eerste blog vanaf Bonaire

13 januari 2018

En hier dan de eerste blog van ons.
We zijn op donderdag 4 januari geland. Paar collegae van Ruud stonden op het vliegveld ons zeer attent op te wachten met de sleutel van ons huis. Vrijdag kregen we zelfs een ontbijtje thuisbezorgd van het werk. In het weekend inkopen gedaan bij AH en gezwommen.

Ruud is maandag 8 januari jl. met zijn werk begonnen! Ik kan erop uit met de gehuurde mountainbike 2 weken totdat de container komt!

Kennis gemaakt met de buurvrouw en die vertelde dat ze mensen zochten voor het project"Nederlands leren aan" groep 8 dmv het computerprogramma " Muiswerk" Mijn jongste zus heeft er in 2004 mee gewerkt , in Ned gebruiken ze het ook nog.De Nederlandse regering geeft hier een jaar lang subsidie voor, want ze willen dat de kinderen van  groep 8 een goede aansluiting krijgen in het voortgezet onderwijs hier, dan moeten ze het Nederlands beheersen, want dat wordt aangeboden in onze taal!
Dit staat los van mijn contact met de basisschool de Pelikaan, waar ik reeds contact mee heb gehad in de week van November jl. toen we hier waren!
Dit project gaat om extra hulp op de middag van 13.00- 14.30 uur max 15 ll in een groep  (veelal lokale kinderen) begeleid door leerkracht en een assistent, want individuele begeleiding blijft nodig!

Dinsdag jl. moesten we verblijfvergunning bij IND aanvragen. Een voorlopige gehad,als we de definitieve hebben ,kunnen we ons inschrijven als inwoner van Bonaire!

Verschillende keren al op de mountainbike gefietst met helm op als preventieve zorg! Dat gaat prima en voelt heerlijk zon-windje voor-tegen maakt niet uit, maar in stilstand, helm af, peentjes zweten 💧💧💧💧foei en niet zo zuinig ook! Die warmte moet ik écht aan wennen, dat gaat vanaf de ochtend als je al klammig 😜bent als je wakker wordt! Niet al teveel lek geprikt van de muggen

!Ik zie wel uit naar vaste (werk) activiteiten in de week! Het voelt nog wel als een vakantie voor mij en dat verandert pas als ik mijn draai in de week heb gevonden met werk & sport in eerste instantie!

Hier op Bonaire zit ned 1,2 en 3 op de kabel. Dus we konden de uitzending zien van: Ik vertrek met het stel dat naar Bonaire ging. Wat een avontuur,ben wel blij dat Ruud het iets beter heeft voorbereid. We zijn zondag met de auto even langsgereden en met Karin gesproken. Het huis staat eral.Zo'n houten huis in elkaar zetten is geen kattepis en wat dat betreft weten ze precies hoe die Adventure golbaan eruit moet gaan zien !Tekeningen heel simpel gemaakt, maar goed te begrijpen voor de lokale werklui hier, die nu na de vakantieperiode weer aan de slag gaan ! In 8 weken willen ze klaar zijn! De uitnodiging om te komen kijken als het zover is, ligt er of tussendoor kijken hoe het vordert, aardig fietstochtje er heen !

😜 Inmiddels zijn we nét een week hier!Ik kan het amper geloven! Om 17.00 uur kijk ik het journaal van 22.00 uur doorgaans en als ik niet weg ben éven DWDD! Zoals vandaag na het gesprek met de coordinator ivm hulp aan groep 8 op een lokale school! Wie zien we dan notabene Karin van ik vetrek! Een goed item voor Andre van Duin als sidekick!😂En om 18.00 uur Eva Jinek als de gasten moeite waard zijn althans voor ons !😉

De container ligt in de haven van Bonaire inmiddels! Dus volgende week kan de douane het geheel inspecteren, Ruud moet invoerrechten betalen voor de auto en dan komt het hele spul de kant van het gele huis op! Dat blijkt woensdag 17 januari as! Ik ben reuze benieuwd hoe dat gaat! Doen ze ook weer mee nét als bij inpakken, want ze hebben wel dingen zoals onze fietsen deels ontmanteld!

De Nederlndse mensen, die ik sprak afgelopen donderdag ivm extra hulp groep 8 zijn minimaal reeds 5 jaar t/m 20 jaar op Bonaire en willen niet (meer) terug om te leven & wonen in Nederland ! Hier is het meer relaxed, minder prestige drang onderling, je hebt niet veel nodig om te leven, dat zijn vooral 40 tigers gemiddeld en ouder!Mensen van Bonaire zelf die hebben.gestudeerd in Nederland vonden het een goede tijd, maar zijn ook blij weer thuis te zijn! Het heeft voor hen een dubbel gevoel! Hier zijn ze betrokken met elkaar in familiebanden, men zorgt voor elkaar en in Nederland is dat stukken minder en  moet je zelfstandiger zijn en kun je meer je eigen gang zonder dat familie op je let! Dat heeft ook iets! Hun kinderen gaan ook meestal weer studeren, want daar is het eiland weer te klein voor en niet in voorzien!Contrast is ook groot, de lokale mensen tov alle ouderen met de dikke portemonnee, die hier komen overwinteren of permant wonen in de luxe appartementen dichtbij de zee en dan nog duik-snorkelfanaten , waterliefhebbers voor surfen etc.Je ziet het verschil reeds in onze woonwijk Belnem of dorpje Ricon, bijna alleen maar...Antillianen . En bij ons in deze wijk expats of vaste bewoners, die hier een woning kochten, maar doorgaans nét als onze buren wel op het eiland werken!

Voor mij gaat het er zo uitzien dat ik de dinsdag en de donderdag de hele dag werk! De ochtend op de internationale school van 7.30 uur tot 12.30 uur en van 13.00 uur tot 14.30 uur  richting huis op een lokale school! De overige dagen kan ik dan om en om eigen dingen doen/ sport en! We merken nog niet veel van de boycot van Venezuela! De winkels en niet alleen de AH, maar de zgn Jumbo & Aldi waar wij boodschappen doen liggen de schappen er nog bevoorraad bij! Hier komt meeste gruit en groente uit amerika. In Aruba ligt dat anders.Tot zover eerst .

Ruud heeft de eerste week veel kennismakingsgesprekken met afdelingshoofden en medewerkers. Om 8 uur begint hij . Tussen de middag gaan veel medewerkers naar huis hun kinderen van school ophalen en warm eten. Of buiten de deur lunchen.
Als hij thuis komt gaan we nog even zwemmen in de oceaan,10 min lopen vanaf ons huis. Dat is wel heerlijk,maar ik vind wel erg zout.

Goed weekend voor een ieder en tot de volgende blog of mail

1. Louise Riepe Boonstra:
    13 januari 2018
    Wat een onderneming zeg. Maar zeer leuk om te lezen. Kijk uit naar de volgende blog
  2. Karin Werksma:
    13 januari 2018
    Leuk om allemaal te lezen! Ik sta al op de mailinglijst dus ik blijf jullie volgen!
  3. Marja Rijnen:
    13 januari 2018
    Dit is heel leuk Oda om al jullie belevenissen te volgen. Je kunt alles zo goed verwoorden. Liefs van ons.
  4. Ingrid:
    13 januari 2018
    Kei leuk dat jullie een blog hebben. Er mogen af en toe ook bedt foto’s bij hoor. Dikke knuffel xx
  5. Erna vanBoldrik:
    13 januari 2018
    Leuk dat jullie een blog bijhouden, ik ga jullie volgen. Ben benieuwd naar jullie verhalen en belevenissen.
  6. Claudia:
    13 januari 2018
    Goed idee om alles wat jullie meemaken in een blog op te schrijven. Een fantastisch avontuur. Verheug me al op het volgende verhaal. Liefs uit Den Haag x
  7. Silvia Strijk:
    13 januari 2018
    Fijn om een stukje te lezen van jullie avontuur! Wat heerlijk moet dat zijn om daar te zijn. 😀
  8. Gezina:
    13 januari 2018
    Mooi verhaal Oda en leuk voor je dat de dinsdag en donderdag inmiddels is gevuld met wat je graag doet. Dikke knuffel!
  9. Nelly:
    13 januari 2018
    wat leuk zoeen blog. Hoe maak je die?
  10. Hilda:
    13 januari 2018
    Leuk dit allemaal te lezen. En ja ...ik hadden ook naar ik vertrek geen. Wat leuk dat jullie het nu van dichtbij mee kunnen ben maken.
    Fijn dat je alweer werk hebt Oda.
    Succes met uitpakken en weer blijven jullie volgen.
    Liefs uit Groningen
  11. Els en Rien:
    13 januari 2018
    Leuk! Wil heel graag op de hoogte blijven! Ben vanmiddag bij Jan en Jeannette geweest. Zij doen jullie de groeten. Wij wensen jullie daar een goede tijd toe, dappere Dodo’s...
  12. Saskia:
    13 januari 2018
    Er is al een hoop gebeurd zeg deze eerste week! Klinkt goed allemaal!! Zet m op daar en ook de groet'n aan Ruud!
  13. Asira Sahin:
    13 januari 2018
    Mooie verhaal Lieve Oda en mooi fotos.. ik word wel verdrietig van, toen jij fotos gestuurd voor ons.. groet van ons allemaal dikke kus.. gr, Asira
  14. Nelleke:
    13 januari 2018
    Tjonge wat een onderneming. Ik vind het super en erg leuk om jullie te volgen. En dat terwijl we net een keertje in het
    westen langs wilden komen...........Heel veel succes.
  15. Jeannine Engels en Henk Stremmelaar:
    13 januari 2018
    Fijn om mee te kunnen lezen wat jullie zoal meemaken. We volgen jullie. hartelijke groet,
    Jeannine en Henk
  16. Jan en Greetje Gelling.:
    13 januari 2018
    Hoi Oda en Ruud wat een super onderneming zeg en wat fijn dat wij op de hoogte blijven van jullie avontuur.
    En leuk dat jij je beroep kunt uitoefenen en genieten is ook belangrijk dus dat moet je vooral gaan doen.
    We zien nu al uit naar jullie volgende blog.
    Groetjes van ons.😘
  17. Jessica:
    13 januari 2018
    Wat leuk om jullie eerste blog te lezen. Blijf jullie verhalen zeker volgen. Groetjes Jessica
  18. Monique:
    13 januari 2018
    Leuk te lezen Oda. Fijn dat je ook werk hebt op een school, echt iets voor jou! Liefs en geniet!
  19. Heleen Schoenmaker:
    Leuk om te Lezen Oda!!! We blijven je volgen hoor!! Xx
  20. Alenka:
    13 januari 2018
    Mooi verhaal heb je geschreven Oda, leuk om te lezen. Ik blijf je verhalen te volgen. Hartelijke groeten ook van Miran! Liefs
  21. Petra van Dam:
    13 januari 2018
    leuk om jullie zo te kunnen volgen Oda! En leuk dat je al passend werk hebt gevonden! Heel veel succes! XX Petra
  22. Marcelle Koks:
    13 januari 2018
    Wat een gaaf avontuur! Wij wensen jullie heel veel succes en plezier. Weer een mooie levenservaring. Groeten uit een grijs en fris NL 👋
  23. Janet Borch:
    13 januari 2018
    Leuk om te lezen, Oda! Groetjes aan Ruud.
  24. Brigit:
    13 januari 2018
    Wat leuk dat je blog bijhoud. We hebben er van genoten en zien uit naar een volgende.
    En wat fijn dat je zo snel al een invulling heb voor door de week.
    Liefs Jan Roelof en Brigit
  25. Anne:
    Klinkt goed Oda en Ruud! Leuk om jullie betelevenissen te lezen! X
  26. Hans:
    14 januari 2018
    Hoi Ruud en Oda, leuk dat jullie een blog bijhouden. Het is gezellig om te lezen zo hier in Sri Lanka, dus we weten wat het is om met die warmte te fietsen. Heel veel plezier met het werken. Hartelijke groeten allebei.
  27. Fabienne:
    14 januari 2018
    Wat leuk Ruud en Oda om jullie nu te kunnen volgen. Wat is er al een hoop gebeurd in de eerste week. Jij krijgt het straks hartstikke druk!
  28. Therese:
    14 januari 2018
    Super leuk om te lezen!!
  29. Ellen Krenning:
    14 januari 2018
    Hi Oda en Ruud, wat hebben jullie al veel meegemaakt en geregeld. Leuk dat je weer werk hebt op een school. Geniet van het zonnetje.
  30. Mariella:
    14 januari 2018
    Gelukkig weer mooi vrijwilligerswerk in het onderwijs! Veel plezier daar op Bonaire
  31. Manouk:
    14 januari 2018
    Wat leuk om te lezen. Wat een aanwinst zou jij zijn voor het onderwijs daar! Geniet er van! Liefs
  32. Yvonne van der Kooij:
    15 januari 2018
    Ik ga je volgen Oda,leuk hoor.Lekker weer een paar dagen aan de slag.Geniet van je nieuwe ervaringen he?
  33. Sanne en Reinier:
    15 januari 2018
    eerste verhalen klinken goed! geniet er van daar. kus vanuit hier..
  34. Cristina:
    15 januari 2018
    Veel plezier daar! We volgen graag jullie nieuws!
    Cristina & Co.
  35. Lenneke Kolen:
    15 januari 2018
    Wat leuk om jullie blog te lezen! Fijn dat alles zo goed met jullie gaat!
    Ben benieuwd naar jullie avonturen verder!
    Liefs Lenneke
  36. Jolanda:
    15 januari 2018
    Waaaaat! Jullie zijn verhuisd naar Bonaire? Sorry, heb geen Facebook en jullie blijkbaar ander mailadres, want geen respons. En hoe moet ik nu nog op bezoek komen? OK, overreactie ;-) maar shocking wel. Heb trouwens nog een vriendin op Bonaire wonen, Titia Borm met zoontje Ezra. Als jullie haar toevallig tegenkomen, doe haar de groeten. Wil heel graag op de hoogte blijven van jullie wederwaardigheden! XXX
  37. Filiz:
    16 januari 2018
    Lieve Oda en Ruud
    Wat een mooi verslag,heb met plezier gelezen,ben blij dat het goed gaat met jullie twee,wij wensen jullie een mooie en prettige verblijf toe in Bonaire🌞 en veel succes met jullie werk en ben erg benieuwd naar jullie volgende avonturen😊.Groetjes van ons allemaal😘😘
  38. Jos Mengers:
    16 januari 2018
    Ik ga jullie volgen!
  39. Ali:
    17 januari 2018
    Hartstikke mooi verhaal, we reizen met jullie mee. Top.
    Liefs en dikke pakkkerd.
  40. Wies Schmitz:
    14 februari 2018
    Ha Oda en Ruud,

Wat een avontuur ondernemen jullie weer. Heel leuk om te lezen. Ik ga het zeker volgen. Ook leuk dat je daar weer gaat werken, Oda. Het onderwijsbloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Een hele mooie tijd toegewenst.

Groetjes Charles en Wies